Käärmekorennon (Raphidia ophiopsis?) toukka

Oletan, että jonkin kovakuoriaisen (staphylinoidea?) toukka mutta sen pidemmälle en päässyt. Kesämökin ikkunassa, itikka antaa mittakaavaa.

Voisiko olla käärmekorennon toukka

1 tykkäys

Jyri, olet sinä aika velho löytämään näitä sukuja monen sortin ötököille! :+1: Minäkin kiinnostuin näistä kuvista, mutta en päässyt mielenkiintoa pitemmälle. Nyt piti tietysti tsekkailla nettiä. Mäntykäärmekorennon toukasta (Raphidia ophiopsis) on Laji.fi:ssä hienoja Anders Albrechtin ottamia kuvia! Lehväkäärmekorennosta (Xanthostigma xanthostigma) ei siellä ole, mutta googlaamalla löytyy.

Tässä vielä yksi kuva, missä salama ei valaise niin pahasti toukan läpi, joten tässä väritys vastannee melko tarkasti sitä, miltä otus näyttää silmään.

En ainakaan minä uskalla sanoa tästä sen tarkemmin kuin käärmekorennon toukka. Kivat kuvat sinulla. :clap: Kuvasin tänä kesänä mäntykäärmekorento aikuisen ihan ensimmäisen kerran. Toukkaa en ole koskaan nähnyt.

Juu - netin kuvia katselemalla kallistuisin kuvioinnin perusteella ehkä Raphidia ophiopsis :iin lajin osalta. Toki edelleen tarkka laji kiinnostaa.

Itse en ole koittanut näitä toukkia lajilleen kun aikuisetkin vaativat tarkkoja kuvia siivistä, niin oon olettanut ettei toukkia ainakaan saa lajilleen mutta voin olla väärässä kuten usein