Kaksi elokuun perhosta (Agrotis sp? ja Epipsilia grisescens)

Tässä pari ongelmaa lisää Virolahdelta. Eka on kuvattu 26.8.2019 ja toka 29.8.2019.elo219%20(289)%20%E2%80%93%20kopio

Eka vois olla Agrotis, toinen Epipsilia grisescens, jota on mullekin Virolahdelta alkanut tulla viimeisen n. viiden vuoden aikana säännöllisesti.

Eka Anaplectoides prasina?

Eikös eka ole Actebia praecox?

E grisescens on tosiaan meillä nykyisin tavallinen, mutta eipä öle ennen tullut tuon väristä vastaan.

Tässä toinen otos tuosta ykkösestä, jos se vaikka auttaisi.

Välähti mieleen, voisiko tuo eka olla kovin kulunut Lygephila? Olen erottavinani jotain mustaa etuosassa.

Kakkonen on grisescens, mutta tuo ykkönen näyttää kiinnostavalta. Mun mielestä se on taatusti Agrotis, mutta mikä laji? Harmaa keskiruumis kiinnittää huomion ja ainakin claviksella keskiruumis on harmaa. Tosin clavista tuo ykkönen ei siipikuvioiden osalta muistuta lainkaan.

Kun tuo on vielä havaittu elokuun lopulla, niin voisiko olla joku tuulen tuoma? Täytyy vähän tsekkailla eteläisiä Agrotiksia netin syövereistä.

-Toni

No enpä löytänyt tuolle ykköselle mitään varteenotettavia ehdotuksia. Tosin edelleen pidän sitä Agrotiksena. Siihen se sitten mulla jää.

-Toni

Kiitokset Tonille ja muille. Merkkaan ekan Agotis sp:ksi kyssärillä varustettuna.

Ns. Agrotiksella on jännää vihreää sävyä näkyvissä molemmissa kuvissa. Toki se voi tulla lampun sävyistä etenkin jos salamaa on myös käytetty kuvattaessa.

Joo. Salamaa olen käyttänyt ja lisäksi valo on mustavalo, mikä on aika kinkkinen yhdistelmä saada valkotasapaino kohdilleen.

A. praecox ei ole välttämättä huono arvaus. Tällaisilta pitäisi aina jalka ottaa että saisi pahimmin vaivaamaan jäävät katsottua lopulta DNA:sta. Saisit sekvenointikulut katettua hyvin toimimalla vedonlyöntijärjestäjänä. :wink:

Minusta tuon otuksen habitus ei oikein istu praecoxiin. Pitäisi olla enemmän “putkimaisuutta”. Eräs nimeltä mainitsematon henkilö korostaa aina habituksen merkitystä määrityksissä. Ketjussa “Pari elokuista yökköstä” olevan phragmitidiksen laitoin tänne siksi, että sen muoto eroaa mielestäni mainitusta perhosesta.

Eikös tuo eka ole segetum?

Kieltämättä segetum on ihan hyvä veikkaus. Jotenkin vaan tuo vaaleus hämää, voi johtua varmaan salaman käytöstä tms.

-Toni

Kyllä tuo perhonen oli suunnilleen tuon näköinen. En usko, että salama on ulkonäköä muuttanut. Segetumia minäkin varovasti kannatan.