Kuvasin nämä kaksi pientä kovakuoriaista samoihin aikoihin vierekkäisistä kasveista. Ensimmäinen oli hiukan pienempi kuin seuraava. Arvioin koon johonkin 3 ja 4 mm välille. Näissä on mielestäni niin paljon samankaltaisuutta, että rupesin epäilemään, olisivatko ne sittenkin samaa lajia… Tyo ykkösen selän kirjavuus ei taida olla siitepölyä, vai olisiko? Tuntosarvet ovat samantyyppiset, samoin tukevat reidet. Niistä minulle tulikin mieleen ajatus jostain kärsäkäslajista. Harmi, kun kakkosesta en saanut “kasvokuvaa”, vaikka yritin. Kun ryhdyin liian tunkeilevaksi se pudottautui maahan. Osaisiko joku teistä ohjailla minua kohti oikeaa lajia - tai peräti ehdottaa nimeä…
Jyri, tulin todella iloiseksi nopeasta reagoinnistasi. Kiitos! Tuo horsmakuoriainen (Bromius obscurus) on varmasti oikea tulkinta. Tutkin verrokkikuvien avulla kaikki yksityiskohdat ja kokokin täsmää, samoin esiintymisaika ja -alueet. Sain nyt vielä lisää kuvia iltapäivällä samasta paikasta. Se ei ollut horsma vaan kultatyräkki minun kukkapenkissäni. Mutta eiväthän rentunruusut vielä olekaan kukassa…
Bruchuksista jäi poissulkemisen jälkeen vain kaksi lajia, B. atomarius ja B. loti. Löysin jälleen yhden hyvän kuvaston netistä UK Beetle Recording. Se vaikuttaa tosi antoisalta. Nämä kaksi esiteltiin siellä ja B. loti eli maitepiilokas on kooltaan pienempi eikä sen selässä ole epämääräistä kirjavuutta kuten horsmapiilokkaalla. Uskoisin siis, että kuvissani on horsmapiilokas (Bruchus atomarius). Vielä kerran suuret kiitokset. Olet arvokas jäsen täällä foorumilla!
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.