Tämä on minulle uusi laji. Osaisiko joku teistä johdatella minut oikeille urille. Pyöri innokkaasti kultatyräkin kukissa. Kokoa maksimissaan 5 mm. Hauskat nuo “silmäluomet”…
Joensuun Kiihtelysvaara 5.6.2022
Tämä on minulle uusi laji. Osaisiko joku teistä johdatella minut oikeille urille. Pyöri innokkaasti kultatyräkin kukissa. Kokoa maksimissaan 5 mm. Hauskat nuo “silmäluomet”…
Oisko Bruchus?
Kiitos, Jyri! Tuntuu ehkä hassulta kertoa, mutta juuri sinun ajattelin osaavan neuvoa minua. Bruchus, aitopiilokas, tämä ilmiselvästi on. Aika osuva nimikin, sillä piilottelevia tyyppejä nämä olivat. Sain odotella pitkään, ennen kuin uskaltautuivat kukan päälle. Laji-sivustolta löytyi 8 eri Bruchusta, mutta päädyin tulokseen virnapiilokas (Bruchus atomarius). Tästä voi toki olla eri mieltä. Korjataan tarvittaessa. Neljällä oli suomenkielinen nimi. Niistä herne- ja härkäpapupiilokkaat ovat satunnaisia vierailijoita ja maitepiilokas oli kaikissa kuvissa tumma, vailla vaaleita täpliä. Muuten nuo oranssinruskeat kohdat näyttivät melko samanlaisilta.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.