Kaksi lasikaskasta [Cixius nervosus ja Cixius cunicularius]

Ylempi muistuttaa mielestäni hakalasikaskasta (Cixius nervosus), mutta siitä ei näytä olevan lainkaan havaintoja Pohjois-Karjalasta - eipä tosin juuri muualtakaan. Alempi oli huomattavasti vaaleampi ja kuviointi on erilaista. Ovatko eri lajeja? Löytyisikö näille lajin määritystä? Molemmat kuvasin kodin pihapiiristä. Alempi oli kiinni hämähäkin verkossa, mutta pääsi siitä omin neuvoin irti ja pois.


Joensuun Kiihtelysvaara 16.8.2019

Työryhmän kartoissa näkyy 3 pistettä hakalasikaskaasta Pohjoi-Karjalassa, lajia en uskalla sen enempää arvailla , niitä ei onneksi kovin montaa ole, mutta aika hankalia kun muuntelevat väritykseltään
T:Jyri

Hei, Jyri, mistä sellaisen kartan löytää? Minä olen löytänyt vain Laji.fi -sivuston lajihaun esiintyminen ja havainnot -kartat.

Katso viestini Pentastiridius leporinus?[on]

Kiitos tiedosta. Tallensin sivuston suosikkeihini. Täytyy ajan kanssa tutkia sitä. Nyt yöpuulle… :slightly_smiling_face:

Hei! Joo, Cixiusyen juviointi vaihtelee aika lailla, joten ne olisi yleensä varmistettava genitaaleista. Kuva 1 sopii kyllä hyvin c. nervosukseen, kuva 2 taas tuo mieleen C. cuniculariuksen.

Suuret kiitokset sinulle, Anders! Kiva kun sattui todellinen tuntija paikalle. :smiley: Tutkin vielä useita nettikuvia näistä, mielestäni hyvin täsmää sinun ehdotuksesi kanssa. Minun hahmottamiskykyäni auttoi, kun käänsin toisen kuvan pystyasentoon.