Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

LAJI.FI-foorumi

Kaksi tunnistamatonta vinokasta?

Hei!

Nämä kaksi vinokasta on jäänyt mysteeriöksi? Vastaavan näköisiä kuviakaan en ole löytänyt verrattavaksi. Toista olen arvellut joksikin karvakuppivinokkaaksi? Toisesta ei ole minkäänlaista ajatusta?

kuvattu 5.10.2013 Rautalammin Konnekoskella harmaalepän elävältä rungolta. Hyvin pieniä, karvapintaisia.
Voisiko kuulua karvakuppivinokkaisiin?

Kaksi viimeistä kuvaa, kuvattu 10.10.2009 Rautalammin Ahvenkoskella haavanmaapuulla.

ns.“Karvakuppivinokkaat” ? pieniä 2-3 cm. Kostea lehtomainen painanne, vehmas

Ruskeat vinokkaat Nämä olivat kohtalaisen pieniä (suurimmat lakit noin 5 cm)
Kostea, vehmas rantalehto

Hei,

karvakuppivinokkaat ovat pinnaltaan aika tummia/harmaita ja pienehköjä, helttapuolelta muistaakseni harmahtavia ja niillä on kiinnittymiskohdassa pinnalla mustia karkeita karvoja. Eka lienee nuori talvivinokas,

Näistäkin kaipailen alapuolen kuvaa…

Marja

1 tykkäys

Alapuolelta ei kuvaa valitettavasti ole, luulen ettei siitä olisi paljon hyötyäkään, sillä tuon näköisiä ne olivat alta millaisena ne kuvassanikin näkyy! Tämä kasvusto pysyi tämän näköisenä koko kasvukauden ajan. Kävin paikalla useita kertoja kevääseen mennessä. Ei ole ainakaan talvivinokkaita. Joo katselin viestin lähetyksen jälkeen karvakuppivinokkaiden kuvia, ei stemmannut alkuunkaan! Ruskeista vinokkaistakaan ei ole kuvaa alapuolelta! En ymmärrä, miksi en silloin sitä tajunnut!
Ps. Olen miettinyt mahdollisuutta, että olisivat karvasahaheltan alkumuotoa! Sitä lajia olen alueelta joskus myöhemmin löytänyt?

Marjan mainitsema talvivinokas sopii kyllä muutoin kuvaan. Usein ne ovat juuri tälläisiä nuorina alkuina. Sen lajin tunnen koko kasvukauden ajalta melko hyvin. En ymmärrä miksi nämä olisivat jääneet kehittymättä suuremmiksi. Toki ihmeitä luonto tarjaa jatkuvasti! Kaikkeen onkin syytä suhtautua varauksellisesti! Hyvä ehdotus on sinänsä Marja!

Hei,

no lähinnä tuosta alemmasta sitä alapintakuvaa kaipailinkin, kun nyt ei tiedä, onko helttasieni, kääpä vai nahakka. Aikaa on paljon, jokohan pakkaset olisivat tuona vuonna ehtineet muuttaa habitusta?

Marja

1 tykkäys