Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

LAJI.FI-foorumi

Vinokas vuosien takaa?

Olen monesti pohdiskellut tätä vinokasta, jonka kuvasin muutamia vuosia sitten puistovaahteralta Suonenjoen VR:n puistossa. Ajatukseni (en sano tätä ääneen) oli silloin kokemattomana osterivinokas! Myöhemmin viisaampien sieniharrastajien toimesta, olen tullut heidän kehoituksestaan talvivinokkaan kannalle! hieman niinkuin pakosta!
Jos olisin kuvannut tämän Etelä-Suomessa luulisin, että lajista ei silloin ilmenisi kitkaa. Mutta Suonenjoki, ei oikein sovi pohjoisen sijaintinsa vuoksi muulle kuin talvivinokkaalle? Talvivinokas sinänsä on minulle tullut vuosien varrella tutuksi, mutta yhtään sinertävän väristä talvivinokasta en ole nähnyt?
Tuon alkutekstini jälkeen, tuskin kukaan Teistä rohkenee kommentoida asiaa? Kertokaa nyt kumminkin, oletteko nähneet vastaavanvärisiä talvivinokkaita? Väri kuvassani on oikea!
Lisään vielä vinokkaan helttojen väristä sen, että oli puhtaan valkoista,

kuvattu 23.10.2012

23.10.2012 Suonenjoki VR:n puisto, vaahteralta…

Kyllä minä talvivinokasta tähän kannattaisin. Tuo vihertävä värisävy kuitenkin sopii siihen parhaiten, ja paremmin kuin osterivinokkaalle. Harmi vaan että kuvista ei näy mahdollinen oranssi jalka, joka varmistaisi asian.

Näitä tavivinokkaita kannattaisi maistella joskus. On pieni mahdollisuus että kiinalainen Sarcomyxa edulis voisi löytyä meiltäkin. Se on täysin mieto ruokasieni.