Tämähän kuva on samasta parista kuin perhososastolla julkaisemassasi kuvassa.
Tästä kuvasta näkee varmasti, että on loistokultasiipi - takasiipien alapinnan valkoiset täplät ovat loistokultasiiven tunnusmerkki.
Onhan se mahdollista. Minä vertasin täplä täplältä alan oppaan kuvaan, ja tämän perhosen mustat
täplät ovat täsmälleen, eli noin 100 prosenttisesti, siis erittäin hyvin, sopivia nimenomaan pikkukultasiivelle. Kyllä sekin on painava näkökohta. Kun otetaan huomioon, että yksilöiden välillä voi
olla kussakin lajissa sisäistä vaihtelua, niin mielestäni valkoiset täplät eivät välttämättä ole ehdoton peruste. Minä olen lisäksi nähnyt tässä paikassa vähän suurempaa ja selvästi pienempää ulkoisesti
saman näköistä perhosta. Näillä perusteilla minä en ole varma lajista, mutta myönnän että voin olla joko väärässä tai oikeassa. Tämä näytti siltä pienemmältä lajilta. Jos tuo kärpänen on 6 mm pitkä, niin tämä perhonen on noin 12 mm pitkä ja perhonen on kovin pieni ja sopiva pikkukultasiiveksi. Jätän omalta osaltani lajimäärityksen epävarmaksi. Minä vain valokuvaan ja arvelen, mutta en päätä.
Kärpänen näyttää Sicus ferrugineukselta (Conopidae)
Perhonen on 100 % varmuudella loistokultasiipi.
Perhonen ei siis voi olla loistokultasiipi, vaan on se. Täysin varmasti, kuten Alikin totesi. Ei riitä, että vertailee jotain täpliä keskenään, vaan pitää tietää, mitkä tuntomerkit ovat lajinmäärityksen kannalta oleellisia ja käyttää niitä. Näillä kahdella lajilla etusiiven yläpinnan täplät menevät jotakuinkin samalla tavalla, etenkin lajinsisäinen muuntelu huomioon ottaen. Siksi kannattaa katsoa muita tuntomerkkejä, kuten takasiiven alapuolen täpliä ja takasiipien yleisväritystä.
Samaa mieltä.