Värikäs pikkuperhonen 4.8.-23, mikä laji


Tänään 4.8.2023 perhosia oli vain vähän liikkeellä, mutta yksi hyvä kuva tuli. Paikka Savonlinna, Punkaharju, Metsäntutkimuslaoitoksen tutkimusmetsä. Lajista on oma epävarma arvio. Mikä perhonen on kysymyklsessä?

Loistokultasiipi – Lycaena virgaureae, naaras

2 tykkäystä

Tätä minä mietin kauan, että mikä? Liikkeellä oli lähinnä sitruunaperhosia ja muutama ruskea perhonen
lenteli alueella. Tässä paikassa on 2 hyvin saman näköistä lajia. Sen isokokoisemman siipiväli on oman arvioni mukaan noin 28-30 mm ja sen pienemmän, jota olen nähnyt tässä paikassa muutaman
kerran, siipiväli on noin 16-18 mm. Siis hyvin pienikokoinen. Olen nähnyt niitä peräkkäinkin tässä samassa paikassa. Mielestäni silmällä katsoen kuviot niillä ovat täsmälleen samanlaiset. Tämä oli mielestäni sitä pienempää tyyppiä. Sitä isokokoisempaa mallia en nähnyt lainkaan. En nähnyt muita tämän värisiä perhosia. Niinpä minä sanoisin lajiksi PIKKUKULTASIIPI naaras. En kyllä ole mikään muu kuin harrastelija valokuvaaja.

Tutkin tuota asiaa kaikessa rauhassa. Huomasin että olin kyllä kuvannut tavanomaisen kuvan usein näkemästäni loistokultasiivestä. Siihen lennähti yhtäkkiä oikea pikkukultasiipi, joka erottui koon puolesta täysin edellisestä. Näin sen omin silmin kameran läpi selvästi ja kokonaan, mutta kuvatessa, kun painoin nappia se olikin ehtinyt jo piiloutua. Saattaa näkyä tässä kuvassa vähän kukan takaa. Se oli näkökentässä vain 2-3 sekuntia ja piiloutui kukkien taakse. Tämä on se “oikea kuva” pikkukultasiivestä, joka ehti ennen napin painallusta kätkeytymään. Se on tosiaan silmin nähden pienempi kuin loistokultasiipi.