Pikkukultasiipi30elo2023


Tämä vaikuttaa olevan todella pikkukultasiipi. Oppaiden kuviin verrattuna vasemman siiven kuviot
vastaavat täysin pikkukultasiiven kuvan mallia. Vertaa kokoa kärpäseen.

Tuo on kyllä loistokultasiiven naaras.

2 tykkäystä

Ei haitanne, vaikka olen eri mieltä. Vertasin täplä täplältä Forsman-Vesikko Oppaaseen.
Täplät täsmäsivät täydellisesti nimenomaan Pikkukultasiipeen. Minun mielrestäni näytti siltä!
Näissä kyllä helposti erehtyykin!

Tämä on loistokultasiipi, Lycaena virgaureae, naaras.

Kuten tämän tilanteen toisessakin ketjussa mainittiin, kultasiipi on loistokultasiiven naaras. Pikkukultasiiven naaraan pääväri on punaisempi ja tuo takasiiven sisäosa on tasaisen tummanruskea. Suonia ei siinä käytännössä erota. Mustia ja/tai sinisiä täpliä sen sijaan voi näkyä.

Alapinnan eroista jo mainittiinkin toisessa ketjussa.

Olen joskus tenttinyt mm. perinnöllisyyteen liittyviä asioita. Joku Mendel niitä oli tutkinut. Lajin sisällä saattaa olla joskus yksilöitä, jotka poikkeavat päälinjasta, Joku täplä puuttuu tai on joku ylimääräinen täplä, tai joku muu muutos tavalliseen verrattuna. Siitä johtuen olen varovainen arviossani, ja tiedän, että saman lajin sisälläkin on ainakin pienellä prosentilla vääränlaisia täpliä tai puuttuu jotakin “oikeaa tuntomerkkiä”. Varsinkin lähilajeilla on tällaista.