Kärpästen showtanssit [Trypeta immaculata, Euleia rotundiventris, Catharosia pygmaea, Pipiza sp.]

Olen useamman kerran päässyt todistamaan pienten koreiden kärpästen tanssia siivet levällään. Onkohan kyse soidinmenoista, vaikka toista kärpästä ei olekaan näkynyt mailla eikä halmeilla? Meno on sen verran vauhdikasta että kuvia on hankala saada. Tässä kuitenkin kolme eri kärpästä, jotka kieppuivat lehden päällä ja välillä sen allakin. Lajeiksi olen määrittänyt Trypeta immaculata, Euleia rotundiventris ja Catharosia pygmaea. Meniköhän oikein? Kaikki kuvat ovat viime heinäkuulta Ruovedeltä.

Tämä ei nyt ihan liity noihin tansseihin, mutta muuten mielenkiintoinen vastaava ilmiö. Tämä kärpäslaji (Zonosemata vittigera) matkii siipikuvoillaan hämähäkin jalkoja heiluttelemalla viiruisia siipiään. Hyppyhämähäkki lopettaa vaanimisen, heiluttaa jalkojaan kärpäselle ja vetäytyy.
https://www.researchgate.net/figure/A-A-female-Zonosemata-vittigera-beginning-its-wing-waving-display-toward-a-stalking_fig1_6083895

t. Esko

Tämäpä hauska hämäys! Kiitos linkistä
Lisään tanssivien kärpästen joukkoon vielä yhden, jonka lajinimeksi olen merkinnyt kannussysinen (Pipiza austriaca). Olisi hienoa, jos saisin vahvistuksen näille kärpäsmäärityksille.

Kyllä määritykset ovat oikeita.
Kolmosta en ole itse onnistunut kuvaamaan, mutta ei sitä muihinkaan voi sotkea kun on ainoa sukunsa edustaja.

Kiitos taas! Olen huomannut, että kasvimaa on oikein hyvä kärpästenkuvauspaikka. Nämä kuvat ovat muistaakseni kaikki kasvimaalta, viimeisessä kuvassa ollaan sidesalaatin lehden alapinnalla.

1 tykkäys

Muuten samaa mieltä lajeista, mutta Pipiza on varsin hankala suku ja voi olla, että lopullista sanaa lajien rajoista ei vielä ole sanottu, joten varon vähän sukua. Hyvä Pipiza austriaca-kandidaatti tuo ainakin on :slight_smile:

Selvä. Muutan Pipiza-havainnon sukutasolle, niin ollaan ainakin varmalla pohjalla.