Kaatuneen kuusen tyvellä komeili tälläinen!
Pystyykö kuvista veikkamaan lajia?
Menee arvailun puolelle, mutta karhunkääpä tuosta tulee vähän mieleen. Sen tosin pitäisi tyypillisesti esiintyä männyllä ja lehtikuusella.
Jos joku sienituntija vahvistaa karhunkääpäveikkauksen, se on muuten hyvä värjäyssieni.
Samaa mieltä karhunkäävästä. Noin komeaa pisartumista ei kyllä omissa karhunkääpäkuvissani ole, mutta ehkä jonkinlaisia kuitenkin.
Karhunkääpä (eteläisenä) ei ole minulle kovin tuttu, mutta ehdotan aarnikääpää (P. nigrolimitatus). Se on kuusen laji ja tekee kasvaessaan tuollaisia ruskeita guttaatioita. Aarnikääpä olisi korkkimaisen kova ja pienipillinen. Karhunkääpä napakka mutta taipuisa sekä hyvin suuripillinen.
Aarnikäävän kannalla myös, mutta pillipinta ja halkaisukuva olisi tarpeen nähdä.
Olen lehtikuusella nähnyt näin pisaroivia tervakääpiä.
Minun tekisi mieli veikata aarnikäävän puolesta pillipinnan nähtyäni. Tosin, kuvakulma ei näytä näkyykö käävässä sellaista mustaa kapeaa kerrosta ylä- ja alapinnan välissä?
Aarnikääpä. Karhunkäävällä pillejä 0,5 - 1,5 millimetrillä ja aarnikäävällä 5 - 6 millimetrillä eli ei juuri pitäisi pystyä sekoittamaan. Varmaan se musta viivakerros löytyisi luupilla veitsellä tehdystä siististä halkaisupinnasta.