Kaunis kääriäinen [Ei, vaan Alloclemensia mesospilella herukkaseulakoi]

Tämä on vasta minun toinen torttuni, jolle kovin mielelläni ottaisin nimen vastaan. Yritin toki omatoimisesti, mutta… toivottomalta tuntui. Miten niitä voi olla niin paljon erilaisia? Tämä lenteli viinimarja- ja karviaispuskissa ja kiinnitti huomiotani selkeästi erottuvalla värityksellään. Vartalo-osan pituus vain noin 7 mm.


Joensuun Kiihtelysvaara 24.5.2018

Toivotonta sen löytäminen onkin … kääriäisistä. :wink: Heimo on Prodoxidae ja suku on Lampronia, mutta laji… Veikkaan L. capitellaa, mutten suuremmin hämmästy, jos se onkin L. rupella.

1 tykkäys

Voi, että nauroin makeasti sinun vastauksellesi! :rofl: Kiitos, kun aukaisit silmäni. Onhan tuo nyt niin kovin käärömäisen näköinen. Jotta aamunkoi - eikä mikään torttu… Tutkiskelin noita Lampronioita. Toukan ravintokasvit ovat L.capitellalla herukat ja tämä aikuinen lenteli herukkapuskissa. Mutta sen siipien etureunassa on vain yksi vaalea täplä. L. rupellan toukkien ravintokasvit ovat asterikasveja ja meillähän ainakin voikukkia riittää. L.rupellan siivissä on samanlaiset kaksi vaaleaa läikkää kuin minun kuvaamallani perhosella. En ole onnekseni koskaan huomannut mitään vioituksia herukoissani. Olisin valmis nimeämään tämän Lampronia rupella ksi, mutta merkitsen sp. ja jään odottamaan lisävahvistusta.

Ihan oikein päättelitte: rupella tämä on. :slight_smile:

1 tykkäys

Tämä menee kuitenkin uusiksi: kuvassa on mielestäni sittenkin Alloclemensia mesospilella. Jumiuduin liikaa esitarjottuun heimoon, enkä hoksannut tätä Incurvariidae-heimon edustajaa.

Maallikon silmin on vaikea ymmärtää, kuinka kaksi eri perhoslajia voi olla näin saman näköisiä ja kokoisia! Vain lentoajoissa huomasin selvän eron. L. rupella näyttää olevan vähän myöhäisempi laji. A. mesospilella alkaa lentonsa jo toukokuussa. Tämä sopii myös siihen, että havaintopaikka oli herukka- ja karviaispensaissa. Siis - korjaan otsikon ja kiitän asiaan paneutumisestasi, Harry. :slight_smile:

No just. Sen siitä saa, kun tyytyy ensimmäiseen löytämäänsä samannäköiseen. :flushed: Yleensä vaihtoehdot ovat sentään samassa heimossa…

Tekevälle sattuu! (Minulle vähän turhankin usein…) Tästähän kuitenkin kehkeytyi ihan hyvä ketju ja asia tuli selväksi. :slight_smile: