Kaunis kirjava jäytiäinen [Mesopsocus unipunctatus]

Ilahduin, kun tänään sain seurata kompostorin kannella vipeltävää otusta, jonka habituksen ja vauhdin perusteella oletin olevan jäytiäinen. Onpa mielenkiintoisen näköinen! Kokoa noin 4 mm. Google kertoi tämän olevan Mesopsocus unipunctatus, mutta en ihan vakuuttunut kuvioiden samanlaisuudesta verrokkeihin nähden. Olisiko tämä sittenkin Mesopsocus helveticus? Yksi havainto siitäkin näkyy Pohjois-Karjalasta löytyvän.

Joensuun Kiihtelysvaara 2.7.2025

1 Like

Eiköhän tuo ole Mesopsocus unipunctatus naaras. Päässä on paljon tummaa kuviointia,
M. helveticus -naaraalla tummaa on päässä yleensä vähemmän.

T. Jussi

Ok. Kiitos sinulle, Jussi. Minulle käy kumpi vain, koska en ole näihin lainkaan perehtynyt… Onhan se yleisempikin laji, varsinkin Itä-Suomessa.

Tosi upeita kuvia! Haluan yhtä hyvän kameran

Kiitos “kehuista”, Jesse. Kyllä minä otoksiani tietokoneella leikkaan ja usein joudun säätämään valoitustakin uusiksi. Muuten en “vilppiä” tee. Jo muutama vuosi sitten huomasin, että minulta on järjestelmäkameralla ja sen tuuteilla kuvausaika ohitse. Käsivoimat eivät ikääntyessäni enää riittäneet kameran kannatteluun. Löysin lopulta hyvän vaihtoehdon, tämän Olympus Tough TG-6. Se on pokkarikokoinen ja monipuolinen. Makrokuvausta varten minulla on siinä LED-rengasvalo, joka sallii kuvaamisen niin läheltä kuin ötökkä antaa minun tulla. Varjo ei vie kaikkea valovoimaa. Siinä on myös stacking -ohjelma, joka ottaa monta kuvaa peräkkäin ja tekee niistä yhden, jossa on syvätarkkuutta enemmän. Samalla kameralla voi sitten ottaa vaikkapa maisema- tai henkilökuvia. Hinta on alle 500 e. Toughista on jo uudempiakin versioita, joista minulla ei ole kokemusta. Olen ollut tosi tyytyväinen valintaani… ja kuviinikin. :wink:

2 Likes