Kaunomaljakkaiden kevät

Tässä vähän aiemmin Henri kirjoitti postauksessaan ohimennen, että oli löytänyt hiljattain kaunomaljakkaita (Caloscypha fulgens). Itse kanssa tänään rantalepikossa törmäsin sattumalta muutamaan kaunomaljakkaaseen itselle uudessa paikassa. Kyseisestä lajista on tehty kanssa lähipäivinä laji.fi:hin muutama havaintoa.

Eli vaikuttaa siltä, että tämä kevät on suotuisa lajin osalta. Kannattaa siis lehtoja, kukkapenkkejä ym. reheviä paikkoja katsastaa mikäli haluaa lajin bongata. Kaunomaljakashan on lajina vähän oikutteleva, eli voi mennä useampi välivuosi, jolloin sitä ei löydy (lähes) lainkaan.

1 tykkäys

Jos vaan joku Pirkanmaalla tämmöisen kohtaa niin vaikka yv minulle, haluaisin ehdottomasti nähdä ja kuvata, olen jo vuosia toivonut löytäväni. Samoin jos kukkamaljakkaita johonkin tänne tupsahtaa :slight_smile:

Varmaan huomasit

Kyllä huomasin ja aion yrittää huomenissa paikalle, ellei ole joku jo kerennyt talloa tms. Olis kyllä super hienoa jos itsekkin joskus onnistuisin löytämään mutta iloitsen kyllä tästäkin jos vain löydän paikan. 10v on pitä aika odotella seuraavaa kertaa :slight_smile:

Hei,

minulla niitä kasvaa omalla pihalla kukkapenkeissä. Oli aikoinaan Suomen pohjoisin ja itäisin löytöpaikka.

Olen siis saanut seurata niitä vuosikausia ja todennut, että joinain keväinä ei todellakaan löydy yhtään ja toisina niitä voi olla runsaasti. Olen ollut päättelevinäni, että kevään pitää olla kostea ja hieman viileähkö eli mikä on meidän mielestämme surkea on kaunomaljakkaiden mielestä juurikin sopiva :wink:

Turhahan olisikin tuhlata energiaa itiöimiseen, ellei olosuhteet ole sopivat jälkeläisten menestymiselle.

Eiköhän kaikki eläväinen kukoista silloin, kun olosuhteet ovat niille mieluisia.

Kukkapenkkini ovat valitettavasti vielä lumen peitossa.

t: Marja