Keltaisia kirvoja ruokohelpillä [Rhopalomyzus lonicerae]

Nämä saattaisivat olla tunnistettavissa? Aina samalla tavalla tiiviissä ryhmässä. Helsinki 12.8.

Hei, minun huomioni kiinnittyi ensimmäisenä tuohon aikuiseen kirvaan. Se vaikuttaa tutulta. Vertaapa näihin minun kuviini.


Anoecia corni, minkä “suomensin” epävirallisesti kanukkakirvaksi (engl. Common dogwood-grass aphid). Tuo vaalea vyö muuten tummassa kirvassa ja tumma alue siipien alalaidassa näkyvät sinunkin kuvassasi. Jos selailet tätä sivustoa, niin kellertäviä näyttävät senkin nymfit olevan jossain vaiheessa kehitystään. Anoecia corni (Common dogwood-grass Aphid): identification, images, ecology
Voisikohan olla sama kyseessä? Tekstin mukaan vasta tämän vaiheen jälkeen toukat menevät kanukoihin. Kirvoilla kun on jännä kierto kehityksessään.

1 tykkäys

Hyvä johtolanka, vaikkei taidakaan olla se. Sitä tutkiessa törmäsin nimittäin lajiin Rhopalomyzus lonicerae, englanniksi Honeysuckle-grass aphid. Se näyttää tismalleen oikealta. Ehkä se on jossain elämänsä vaiheessa ruokohelpillä.

Niinpä näyttää olevan. Toukatkin näyttävät tätä googlaamalla tismalleen samanlaisilta ja jonkin tukevalehtisen heinäkasvin lehdellähän ne ovat kaikissa niissä kuvissa. Hyvä, että saatoin vähäisesti olla apuna sinulle - jos vaikka kiertoteitse. Tuosta kirvasivustosta minulle on ollut paljon apua.

Hei! Laji on Rhopalomyzus lonicerae. Lajin talvi-isäntä on Lonicera-suku, kesäisäntänä toimii Phalaris arundinacea. yst. t. Anders

1 tykkäys

Hei! Kuvista on vaikea sanoa onko laji Anoecia corni, furcata vai vagans. Kaikki kolme ovat yleisiä, ja viettävät kesänsä heinien juurissa. Syksyllä ne siirtyvät kanukkapensaisiin.

Oho, onpas näitä samantapaisia monta lajia! :thinking: Parasta siis muuttaa nimi tiedostoihini Anoecia sp.:ksi ihan suosiolla. Anders, kiitos, että kommentoit tätä minunkin osuuttani. Nyt olemme varmaan Tarmon kanssa molemmat tyytyväisiä. :slightly_smiling_face: