Keto vai aho? [Chorthippus brunneus, ketoheinäsirkka]

Juuri kun olen toivonut saavani kuvaan muitakin kuin keskenkasvuisia heinäsirkkoja, joita on mahdoton määritellä tarkasti, niin tänään istui ja poseerasi ilokseni tämä sirkka ikkunassani. Punaisten pohkeiden ja peräpään perusteella sanoisin, että se on ketoheinäsirkka (Chorthippus brunneus), mutta haluaisin teiltä vahvistuksen tai tarvittaessa uuden nimen.



Joensuun Kiihtelysvaara 23.7.2019

1 tykkäys

Mielestäni tämä on ketoheinäsirkka. Tiimalasikuvio ei ole niin kuroutunut kuin ahoheinäsirkalla ja etusiiven muoto on mielestäni ketoheinäsirkan. Eiköhän tämän vielä joku vahvista.

Kiitokset komppauksesta, Rane! Odotellaan nyt vähän aikaa, kiinnostuuko joku aiheesta. :thinking:

Hienoja kuvia sinulla Terttu! :cricket: Paitsi selkeitä niin myös taiteellisia! :art:

Olen kuullut heinäsirkkoja tuolla kulkiessani, mutta harvoin päässyt näkemään. Usein kun kävelen ruohikon varteen, siritys loppuu, eikä ruohikosta pääse otuksia näkemään.

Tänään (25.7.) kuitenkin onnistuin bongaamaan yhden heinäsirkan, pystyyköhän tästä kuvasta määrittämään, mikä on kyseessä??


Puumala, 25.7.2019

1 tykkäys

Ääni ketoheinäsirkalle, jalka ei ole liian pahasti edessä, alimmainen mielestäni niittyheinäsirkka.
T:Jyri

1 tykkäys

Kiitos, Jyri! Kun meitä on nyt jo kolme ketoheinäsirkan kannalla, niin laitan sen otsikkoon. Jos tulee asiaa tuntevammilta uutta tietoa, niin voihan otsikon muuttaa. :slightly_smiling_face:

Kiitos arvostuksesta, Annakaisa! :blush: Minun salaisuuteni on rajaus. Useimmiten kuvaa ottaessa sitä ei ehdi tehdä paikan päällä, joten croppaan kuviani jälkikäteen. Mitään vippaskonsteja en Photoshopilla tietenkään tee, mutta joskus on tarpeen myös korjata valotusta, että kuvasta tulisi selkeämpi. Käytän kahta pienikokoista kameraa: Olympus Tough tg-5, jossa on rengassalama (hyvä lähikuvauksessa) ja SONY DSC-HX60V (tosi hyvä zuumi arkoja otuksia varten). En ole jaksanut enää käsitellä järjestelmäkameraani Canon EOS 600D:tä ja pitkää painavaa tuuttia. Ikä tekee tehtävänsä myös heinäsirkkojen äänen kuulemisessa. Niiden ääniala on niin korkea, etten enää kuule sitä! :worried:

Huomasit varmaan Jyrin viestistä alta, että hän ehdottaa sinun heinäsirkkasi lajiksi niittyheinäsirkkaa (Omocestus viridulus).