Mikä sirkka? [Chorthippus biguttulus/brunneus, aho-/ketoheinäsirkka]

Vaikuttaisi siltä, että nämä saattavat olla samaa lajia, mutta mitä? Joutomaalla hyppelivät.




Joensuun Kiihtelysvaara 21.8.2021

Aho- ja/tai ketoheinäsirkka. Tähän päädyin, kun asiaa tutkailin. Wikipedian mukaan näiden lajien erottaminen on haastavaa.

Kiitos sinulle, Anja! Näinhän minä arvelin tässä käyvän… :roll_eyes: Varsinkin tuo ylempi oli mielestäni niin erilaisen värinen, että päädyin kyselemään… Mutta näillähän toki sävyjä riittää!

Joku toinen toki voi osata määrittää lajilleen enkä oikeastaan ole täysin varma edes siitä, etteikö voisi olla jokin ihan muu laji. Minähän en ole mikään asiantuntija. Laji.fi:stä katselin kuvia ja sen perusteella päädyin näihin kahteen lajiin. Vain pari kertaa olen täällä Inarissa nähnyt heinäsirkan, hilla-aikaan jängässä. Viime kesän havainnosta sain kuviakin. Niiden perusteella oikea asiantuntija määritti sen joko nurmi- tai nevaheinäsirkaksi. Täällä on heinäsirkat harvassa. Toki on niinkin, ettei harrastajiakaan juuri ole, ainakaan paikallisissa.

Tällä tavalla olen nimennyt kuvaamani muutkin heinäsirkat, ellei se sitten ole ollut selkeästi nurmiheinäsirkka (Pseudochorthippus parallelus). Laji.fi:ssä on yksi kuva, jossa yritetään nuolien avulla näyttää aho- ja ketoheinäsirkan eroja, mutta en ole ymmärtänyt, kuinka sitä käytännössä pystyy toteuttamaan.
Jos ilmastonmuutos etenee, niin te siellä pohjoisessa saatte aina vain enenevässä määrin uusia lajeja! Toivottavasti vanhat tutut lajit eivät joudu pakenemaan Jäämereen. :thinking: Me täällä Pohjois-Karjalassakin olemme saaneet tavata monia sellaisia lajeja, jotka aiemmin olivat selkeästi eteläisen Suomen eläimistöä.