Kevään kaskas [Idiocerus herrichii]

Moi, kuvattu 27.3.2017 Pyhärannan Nuuskissa, olen pitänyt kaskaita lähinnä kesän lajeina joten hieman yllätyin, kun vielä ei ollut kovin lämmin päiväkään.
T:Jyri

On niitä aikaisiakin lajeja. Itse tapasin Acericus heydeniin pari päivää aikasemmin (25.3.) Jyväskylässä taloni seinustalta.
Tämä sinun lajisi näyttää harvinaisemmalta, Idiocerus herrichi. Mutta koska Stenidiocerus poecilus on ulkonäöltään aika lähellä, toivoisin että joku alaa tunteva sanoisi painavan sanansa.

terv. Rami

Kiitos, katsoin että jälkimmäistä ei olisi suomessa lainkaan?,ja eka olisi NT-laji huonosti sivuja aiheesta muutenkin ja kun nuo vieraat kielet oikein taivu. Oli suomailaiseksikin kaskaaksi pienehkö, paikalla oli mm. muutamia isompia halavia joita
kävin katsomassa lisäksi leppää ja koivua, lähinnä märkää rantametsää.
T:Jyri

Kylläpä tyhmyys taas vaivaa, foorumin ylläpitäjän sivuilta kummastakin tieto NT-laji, toivottavasti kuvien laatu riittää jos edes pystyy kuvista määrittämään, valaitus ei ollut paras mahdollinen “pokkarilleni”. T:Jyri

Nostan tämän, kun vaivaa edelleen ja kun asiantuntijakin on ollut paikalla.
T :Jyri

Vaivaa edelleen

En ole asiantuntija mutta mulla sattuu olemaan kuvat näistä molemmista lajeista. Stenidioceruksella (joka elää Populus nigralla), on vaaleampi naama ilman noita mustia kuvioita. Juuri nuo kuviot sanotaan herrichiin (elää Salixilla) tuntomerkeiksi. Lisäksi Stenidiocerus vaikuttaisi olevan vaaleampi clavuksen keskikohdasta. Mut aika saman näköisiä ovat. Molemmat ovat aikuistalvehtijoita, eli niitä voi nähdä periaatteessa milloin vain. Tässäpä hyvä sivusto: True hoppers of the WP

1 tykkäys

Kiitos, ratkesi vihdoinkin, jos olisi aikoinaan tiennyt nuo ravintokasvit niin olis tämäkin ratkennut jo kauan sitten.
T:Jyri

No, jätä vielä pieni varaus tuohon määritykseen. Näiden väritys vaihtelee kai julmetusti, eikä mulla ole vielä kunnon tatsia näihin. Tuolta ei näy näissä kuvissa paraatituntomerkki eli “naaman” kaksi mustaa viirua. Populus nigra eli mustapoppeli ei ole kylläkään mikään yleinen puu. (Sillä elää Suomessa hyvin harvinainen Anthocoris minki, ja olen siksi saanut sivusaaliina tuon Stenidioceruksen).

Lude retken saalis tämäkin, olin tutkimassa pientä lähes puhdasta halava laikkua järven rannassa luteiden toivossa, lähimpään taloon linnuntietä 1km, hyvin todennäköisesti siellä ei ole mustapoppelia ja ajankohta huomioon ottaen olettaisin ettei ole tullut kauempaa, tosin en muista kyseisen kevään säätä, eikä ole tullut laitettua enää säätietoja ylös, näillä ajatuksilla uskalsin laittaa lajin otsikkoon

Palaan tähän kun tuli vastaan selaillessa. Kyllä tämä herrichii on edelleen. Tuossa siipien sisäreunassa lähellä tyveä on suonenpätkä, joka on poeciluksella aina valkoinen ja herrichiillä tumma. Ja Stenidiocerus elää kaikenlaisilla poppeleilla eikä ole kovin harvinainen.

1 tykkäys