Kevään vesilintu . Kanadanhanhi 22.3.2022


Savonlinnassa, kahden suuren järven välisessä Kyrönsalmessa, vesi virtailee vapaana läpi talven.
Tässä kanadanhanhi, lieneekö ollut koko talven talven täällä, en tiedä. Sorsia on kyllä läpi talven.

Kyllä muuten tämä taitaa olla kanadanhanhi - ovat kyllä väreiltään hyvin samanlaisia.

Kanadanhanhi kyllä on. Valkoposkella on pää lähes valkoinen.

Niin taitaa olla useimmin. Mutta joskus myös valkoposkihanhella ovat värit juuri tällaiset - valkoposkella on enemmät vaihtelua värityksessä. Valkoposkia näkee täällä kesäisin usein ja olen niitä usein myös valokuvannut.

Valkoposkella ei juurikaan ole poikkeamia pään värityksessä. Sen sijaan kanadanhanhella niitä on varsin usein, jopa kokonaan valkoisia päitä ja pitkalti valkoista kaulaa. Esim. tämä valkopäinen on kanadanhanhi.
Pekka

Kyllä vain, näitä värimuunnoksia saattaa olla. Kanadanhanhi on myös ruskeampi ,kuin valkoposkihanhi on taas harmaampi. Valkoposkella myös kaulan musta väri laskee alemmas rintaan ja tekee voimakkaamman kontrastin,kun taas kanadanhanhen rinta on vaalea.:slightly_smiling_face:

Värimuunnoksia näyttää olevan molemmilla. Minä olen nähnyt niitä enemmän vlkoposkihahilla.
Katso!

Mielestäni kuvan hanhet ovat kaikki Kanadanhanhia. Ruskea väritys ja vaalea rinta. Korjatkaa toki jos olette erimieltä. :slightly_smiling_face:

Eipä ole korjattavaa. :slight_smile:

1 tykkäys

Niinpä taitaa olla. Minä olen katsellut etupäässä vasemmanpuoleista, jolla lähes koko pää on valkoinen ja päätellyt siitä, että “ei voi olla kanadanhanhi” kun pää on noin valkoinen. Olen siis erehtynyt, en noin valkopäistä ole voinut uskoa kanadanhanheksi. Ne suuremmat parvet täällä ovat olleet valkoposkihanhia ja yksinäiset ja pienet ryhmät kanadanhanhia täällä, noin yleensä. Näitä kanadanhanhia ei ole näkynyt tässä paikassa tänä keväänä aikaisemmin. Tämä oli minun ensimmäinen havaintoni hanhista tälle vuodelle. Hyvä että oikaisitte!

Nämä väärimuunnokset ovat joskus hankalia tapauksia. Pääasia että laji selvisi sinulle. Hienon kuvan olit yllä saanut kanadanhanhesta. :slightly_smiling_face:

Tähän tarvitsisi varmaan jonkun tietävämmän, mutta voisivatko nuo kaksi valkopäistä olla viime vuoden poikasia?

Epäilen että kyseiset hanhet ovat vain leukistisia, eli niillä on synnynnäinen puutos pigmentin tuotannossa.

Kanadanhanhet, joilla on tavallista enemmän valkoista päässä ja kaulalla, ovat melko tavallinen näky. Jokaisesta isommasta parvesta niitä löytyy. Valkoisen määrässä on aika paljon vaihtelua, jopa niin, että kaulakin on valkoinen. Näiden osuus ei kuitenkaan ole niin suuri, että niiden voisi päätellä olevan viime kesän poikasia. Varma ei tietenkään voi olla. Samaa mieltä kuin Katriina.

Minä olen tutustunut täällä kahteen kandanhanheen,jotka päästävät minut melko lähelle, siis ehkä tuntevat minut. Oleilevat Riihisaaressa kesällä, talvisydämen aikana jossain muualla. Niistä on minulla useita kuvia. Tässä on se peruskuva.