Valkoposkihanhia Mertajärvellä


Savonlinnan kaupungissa oleva pieni Mertajärvi on muuttomatklla olevien lintujen perinteinen
pysähdyspaikka. Tässä tapauksessa paikalla oli ilmeisesti asiantuntija, mies, joka arveli
näitä lintuja olevan siinä noin 300. Kuva 9.8.2020. Valkoposki on pienempi kuin kanadanhanhi,
mutta niillä on hyvin samantapaiset värit. Kaukaa on vaikea tunnistaa. Kanadanhanhi on melkein jättikokoinen sorsaan verrattuna.

Linnut näyttäisivät olevan kuitenkin kanadanhanhia.

Se on mahdollista! Olen siis kuvannut tässä samassa paikassa molempia. Tämä ei olekaan se kuva,
jota eräs mieshenkilö paikalla sanoi valkoposkihanhiksi ja määräks noin 300. Tässä voi olla pienempi
määrä kanadanhanhia. Minä en näin kaukaa erota näitä lajeja toisistaan. Kuva v.2020. Hyvinkin olen
voinut ottaa tähän väärän kuvan. Kuva tämäkin. Kanadanhanhet tässä paikassa ovat harvinaisempia.
Yleensä kanadanhanhia ei ole samassa paikassa näinkään paljoa.

Kanadanhanhen selkäpuoli on selkeästi ruskehtava, kun taas valkoposkihanki on harmahtava.


Tässä lienee se kuva, jossa valokuvasin valkoposkihanhia ja siinä oli paikalla myös toinen henkilö, joka kertoi niiden olevan valkoposkihanhia ja niitä oli todella paljon. Niitä oli tämän kuva-alueen ulkopuolellakin runsaasti. Hän arvioi sen lukumäärän. Kaikki kuvat eivät tosin ole enää tallella. Todennäköisesti on tämä kuva se, jossa niitä lintuja oli runsaasti.

Vasemmalla takana oleva ryhmä taitaa olla niitä valkoposkihanhia, kaikki lähempänä olevat kanadanhanhia

1 tykkäys

Takana vasemmalla on suuri parvi, josta näkyy vain osa. Tältä paikalta on hyvä kuvata. Tästä vasemmalle oli muutamia suuria parvia. Tässä on yleensä tavallisemmin valkoposkihanhia, mutta joskus myös kanadanhanhia, sorsia, haapanoita ja muitakin lintuja. Haapana ainakin on pysyvästi kesäisin.

Tämä kuva on järven eteläisestä päädystä. Tästä vasemmalle aina maantiehen saakka on järveä ja se suuri parvi oli siellä vasemmalla. Kuvassa näkyy vain pieni osa. Kuvassa voi tosiaan olla useampaakin lajia kuin yksi. Paikalla ollut mies muistaakseni puhui valkoposkihanhista ja arvio niiden määrän ja se oli suuri.