Aapakiiltokorento? Minulla on joitain havaintoja Raahesta muutaman vuoden takaa. Yleensä nämä ovat pyörähtäneet vaskikorennoiksi ![]()
Raahe, 5.7.20225
Aapakiiltokorento? Minulla on joitain havaintoja Raahesta muutaman vuoden takaa. Yleensä nämä ovat pyörähtäneet vaskikorennoiksi ![]()
Raahe, 5.7.20225
Mun mielestä on se vaskikorento
Jyri jo mainitsikin oikean lajin. Kyllä tämä todellakin “pyörähti” vaskikorentokoiraaksi.
Mistä erotan tämän lajiparin, jos kuvia on vain yläpuolelta(näin minulla useimmiten). On vähän ruosteessa näiden tunnistaminen ![]()
Satunnnaisesti tulee kuvaustilanteita muilla retkillä. Viimeisin uusi laji on ollut litteähukankorento 2021. Nyt siitä on havaintoja kolmena vuonna. Tänä vuonna ensi kertaa kaksi havaintoa.
Eroja on mm. Perälisäkkeissä, aapakillolla on vaaleammamman vihreät silmät ja otsa ei ole niin vihreä kuin vaskikorennolla.
Aapakiiltokorento on mustemmpi, eli sillä ei ole kuparin hohtoa, kuten vaskikorennolla.
Myöskään siipien ruskeat tyvitäplät on lähes haaleat, kun taas vaskilla selvästi tumman ruskeat.
Siipien väritys on myös tummempi aapakiiltokorennolla.
Mielenkiintoista, että kysyt lajivertailua nimenomaan aapakiltokorentoon. Aapakiiltokorento on melkoisen harvinainen, ja useimmat havainnot ovat lähinnä Lapista. Vaskikorento on sen sijaan varsin yleinen koko maassa pohjoisinta Lappia lukuunottamatta.
Varsinkin koiraat, kuten kuvassasi, ovat varsin erinäköisiä. Vaskikorentokoiraan takaruumis on nuijamainen ja paksuimmillaan 7.ja 8. jaokkeen kohdalla. aapakiiltokorentokoiraan takaruumis on puolestaan varsin sikarimainen, ja leveimmillään 6. jaokkeen kohdalla.
Myös ylemmät perälisäkkeet poikkeavat toisistaan. aapakiiltokrennolla ne taipuvat loivassa kulmassa toisiaan vasten, kun vastaavat vaskikorennolla ovat varsin suorat.
Toki on aina hyvä, jos kuvia saa otettua korennosta eri suunnilta, mutta kiiltokorentojen osalta suoraan päältä saatu hyvä kuva kertoo jo varsin paljon. Sinunkin kuvassasi näkyy varsin selvästi myös yksi olennainen ero vaskikorennon ja aapakiiltokorennon osalta (pätee myös muihin kiiltokorentoihin). Vaskikorennolla on takasiiven tyven ja siipikolmion välillä vain yksi poikkisuoni, kun lähilajeilla niitä on kaksi.
Näilläkin tiedoilla jo pääsee mielestäni hyvään alkuun tunnistuksissa, mutta suosittelen katsomaan netistä kuvia ja lukemaan tarkemmin ja laajemmin näistä tuntomerkkieroista.
Kas, Katriina ehtikin jo laittaa tekstiä. Laitan tässä kuitenkin nuo omatkin kommenttini tulemaan, kun olin jo kirjoittanut.
Hyvin täydennetty Harri.
Unohdin tuon siipikolmion poikkisuonen, se on hyvä tuntomerkki. Myös jaokkeet ovat selvästi karvaiset.
Tosiaan aapakiilto ei ole kovin yleinen, mutta ilmeisesti tavataan koko maassa. Lapissa kuitenkin huomattavasti yleisempi kuin muualla.
Lajivertailu johtuu juuri siitä syystä, että nämä lajit olen täältä löytänyt kiiltokorennoista sekä hoikkakiiltokorennon kerran. Aapakiiltokorennosta on havainnot Raahesta(2008 ja 2009) ja Kalajoelta(2011). Nämä kaikki on kuvattu ja asiantuntijoiden määrittämiä. En enään muista kuin, että ensimmäisen taisi määrittää Petro Pynnönen. Voi hyvinkin olla, että muutkin havainnot.
Jotain tällaista oletinkin, kun tuon aapakiiltokorennon mainitsit. Kerran ainakin aapakiiltokorento on löytynyt Hyvinkäältä suolta.
Silloin sekä löytäjä että näin ollen myös tunnistaja
oli muistaakseni Petro. Kyseiseltä suolta olen minäkin
aapakiiltoa etsinyt, mutta turhaan. No hoikkakiilto sieltä kuitenkin löytyi.
Olen tullut siihen tulokseen, että jos haluaisi vielä aapakiillon listoilleen saada, niin pitäisi lähteä Lappiin.
Toisen havainto kerran muistan hyvin kun söin eväitä samalla kivellä ties monetta kertaa. Siinä tulee pidettyä taukoa aina kun olen sillä suolla päiväperhosseurannassa. Aapakiiltokorento laskeutui viereen rämekoivun oksalle. Ei ole samaa tapahtunut vaikka olen samalla kivellä sen jälkeen syönyt monet eväät ![]()
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.