Kiitäjän toukka [Laothoe populi]

Haavalta löytyi tälainen toukka, mutta en kyllä itse pysty sitä tunnistamaan. -Mikkeli 23.08.2020

oisko haapakiitäjän toukka

Sitä vähän katselin, mutta kun kokemusta ei ole, niin en uskalla lajia määrittää. Oletko varma, vai odotetaanko vielä muita kommentteja?

Minuakin alkoi kiinnostaa tämä toukka, vaikka en todellakaan ole mikään asiantuntija. Kun laitoin googleen laothoe amurensis larva, niin tuli kuvahaulla aivan kuvasi toukan näköistä porukkaa… :slightly_smiling_face:

Jos kuukkeloi L. populia, löytää myös samannäköisiä.

Sepä se, kovin vähän löytyi tietoa toukkien merkitsevistä eroista ja haaapakiitäjästä muutenkin vähän kuvia.

Hmmm, niinpä niin haapa ja poppeli… Puulajeinakin lähisukulaisia… Taitaapi olla vaikea päätellä, kumpi toukka on kyseessä? :roll_eyes:

Ehkä joku pitempaan harrastanut, joka on molempia tavannut, voisi lajin määrittää. :thinking:

Sotkeennun mukaan pelkkänä “kirjanoppineena”. Minulla on kirja “Suomen kiitäjät ja kehrääjät”, tekijöinä Marttila, Saarinen, Haahtela ja Pajari.Siellä todetaan poppelikiitäjästä muun muassa, että sillä on vihreä ja lyhyehkö peräsarvi sekä päässä on keltaiset kulmaviirut.
Haapakiitäjän toukan osalta tulkitsen itse kirjan hyvää kuvaa siten, että vihreänkeltainen peräsarvi on kohtuullisen pitkä, ja lisäksi päässä on harmaa raita, joka sinunkin toukkakuvassasi suurennettuna näkyy. Tältä pohjalta annan oman ääneni haapakiitäjälle.

Lepifoorumilla tuntomerkit menee toisin päin :sweat_smile: Sivun lopussa on lähikuvia:
http://www.lepiforum.de/lepiwiki.pl?Laothoe_Amurensis

http://www.lepiforum.de/lepiwiki.pl?Laothoe_Populi

Hei, kiitos linkeistä, sieltäpä löytyi paljonkin kuvia, mutta ei ainakaan minua auta määrittämisongelmassa. Erot on niin pieniä. Hieno toukka, olisi ollut kiva saada selväksi. Poppelikiitäjä on aikuisenakin usein vieraillut pihalla, haapakiitäjä sen sijaan puuttuu. Tuossa naapurikunnassa, Mäntyharju, kuitenkin tavattu.

Sarven tyven väri on kait tuntomerkki, mut kumpi on kumpi :grinning:

Silvonen mainitsee kirjassaan, että haapakiitäjän toukat elännevät haapojen latvoissa ja ovat hyvin harvoin havaittavia.

Ja jos Lepifoorumia on uskominen niin tämä on poppelikiitäjän toukka.

Hei, uskotaan Lepiforumia! Sekin puoltaa, että sellaisessa parimetrisessä haavantaimessa oli.