Kirjautuminen ei onnistu

Uusi Lajivihko vaikuttaa hyvältä, mutta en pääse kirjautumaan Lajitietokeskuksen tunnuksilla sisään. Ongelma ilmeisesti on ilmennyt muillakin ja koskee myös foorumille kirjautumista. Tänne onneksi pääsin, kun on tunnukset tallennettu kotiselaimelle ja sivusto kirjaa minut automaattisesti sisään avatessani sivun.

Kun yrittää kirjautua sisään, sivusto ilmoittaa virheellisestä käyttäjätunnuksesta tai salasanasta. Kun pyytää uutta salasanaa, järjestelmä ilmoittaa lähettäneensä linkin sähköpostiin, mutta mitään viestiä ei koskaan tule. Järjestelmä ilmoittaa lähettävänsä viestin, vaikka kenttään laittaisi osoitteen, jolla ei tunnuksia ole koskaan tehty.

On mahdollista, että muistan salasanani väärin, vaikkakaan en siihen usko.
Haka- ja Google-tunnukset toimivat kyllä.

Matias

Ainakin Luomus- ja Haka-tunnuksilla pääsin kirjautumaan.

Kiitos ilmoituksesta!

Saimme muutamia automaattisia virheilmoituksia kirjautumisjärjestelmästä joiden syy pitäisi olla korjattu. Onkohan tämä korjannut sisäänkirjautumisongelman omalta osaltasi?

Salasanan palautuksesta: Järjestelmä tosiaan taitaa sanoa, että sähköposti lähtettäisiin, vaikka oikeasti mitään emailia ei lähetetä, koska kyseisellä osoitteella ei käyttäjää olemassa. Tämä on alunperin tehty, jotta ei voisi kalastella sähköpostiosoitteita järjestelmästä - mutta mielestäni tämä ei ehkä ole niin suuri riski, että voisimme muokata järjestelmän sanomaan “Tällä osoitteella ei löydy tiliä Lajitietokeskuksesta” tms.

Olen itse testannut salasanan palautuksen toimivan (saan emailin ja linkki toimii). Menisikö sähköposti roskapostilaatiikkoon? Se kun sisältää vain vähän tekstiä ja linkin, joten moni ohjelma voi tulkita sen helposti roskapostiksi.

Hei Esko!

Sama ongelma on edelleen. Ei ole roskapostikansioonkaan tullut viestiä. Pyysin nyt vielä kerran uutta salasanaa, mutta viestiä ei tule. Käytössäni on Gmail. Mielestäni olen sillä kuitenkin laji.fi-tunnukset lokakuussa luonut. Ainakin löydän postilaatikostani viestit, missä käyttäjätunnukseni on sinne hyväksytty tätä foorumia varten.
Voin toki yliopiston haka-tunnuksillakin mennä sisään, mutta nehän eivät sitten samat tunnukset ole kuin tämä foorumin profiilini.

Matias

Löysin sinulta kirjautumisen Google -autentikointia käyttäen. Laji.fi -tunnusta sinulla ei nähdäkseni ole.

Jos kirjaudut sisään tilinhallintasivulle Kirjaudu Lajitietokeskukseen Google -tililläsi, voit liittää tunnukseesi Haka-tunnuksen, jolloin Lajitietokeskuksen näkökulmasta sinun Google ja Haka -tunnuksesi ovat samalta käyttäjältä. Sen jälkeen ei enää ole väliä kumpaa käytät.

Tilinhallintasivulle pääsee myös kirjautumalla sisälle beta.laji.fi ja klikkaamalla ylävalikosta omaa nimeäsi ja sieltä “profiili” ja sitten “käyttäjätilini”.

Voit myös käydä liittämässä tiliisi uuden “Laji.fi” -tunnuksen (eli ihan eri käyttäjänimi + salasana kuin Hakassa tai Gmailissa on käytössä). Sitten voit käyttää Google, Haka tai Laji.fi -tunnusta siten, että olet kuitenkin aina sama käyttäjä kirjautumistavasta huolimatta.

Tästä kaikesta on tulossa ohjeistusta jossain vaiheessa…

1 tykkäys

Heh, no siinähän se pulma ratkesi. Olin aivan varma, että olin tehnyt omat tunnukset, mutta Google-tilin kauttahan olinkin rekisteröitynyt. No, jatkan sitten Googlen kautta kirjautumista.

Kiitokset Esko selvityksestä ja pahoittelut ajattelemattomuudestani!

Matias