Kittikääpä, Ceriporiopsis aneirina? [taitaa olla]

Tänään kuvattu. Laaja kasvusto paksulla, katkenneella lahohaavalla. Paikka kuusivaltaisen metsän rehevänoloinen, aukea alue. Tuoksu miellyttävä, makea. Itiöiden muoto, mitat ja Q sopivat hyvin kittikäävälle. Niin monii asia tuntuu sopivan, että tekisi mieli leimata laji tuoksi.

1 tykkäys

Olen Ceriporiopsis aneirina; kittikäävän kannalla. Tiedän toki, kuten varmaan JuuSokin, ettei tälläisiä kääpiä juurikaan määritetä ilman skooppausta. Kuvat ovat mainioita ja niistä välittyy hienosti tietoa. Mesipilli-kittikääpä lajiparista ensiksimainitulla on mielestäni pienemmät pillit, väriklin usein vaaleampi. Kittikääpää tukisi pillistön, reunaosien vaaleampi väritys. Saatteena olevat tiedot, puulaji, pillien koko ja väritys! Myös minun ehdokkaani olisi kittikääpä.

1 tykkäys

Oon vähän tutkaillutkin näytettä, mutta kokemusta ei käävistä juuri ole joten en oikein osaa tulkita näkymää. Itiöitä mittasin lisää ja edelleen kittiin istuivat hyvin. Katsoin kääpää tuoreena vielä luupilla ja pohjamalto oli hyvin ohutta ja valkoista, pillistö taas kellertävän sävyistä (sopisi vissiin kittiin).

Nyt kun näen nuo itiöt, ovat ne hyvin tutun näköiset ja kittikäävälle sopivat. Eli kyllä minusta näillä tiedoilla voidaan pitää varmana. Kasvualustakin on tyypillinen.
Eskon mainitsema mesipillikääpä on aina se mielessä oleva vaihtoehto, jonka takia usein joutuu skooppaamaan ja tarkistamaan. Kittikäävän rihmastorakenne on monomiittinen ja mesipillin dimiittinen. Sitä ei tuosta kuvasta pysty näkemään.

1 tykkäys