Koivu- tai suokkolude "poikasineen"

Olen seurannut parisen viikkoa tätä ludeperhettä samalla koivunlehdellä, kuvannut sen aamun illoin… :slight_smile: ja nähnyt, miten munista kehittynyt eläviä poikasia (vai nymfeiksikö niitä nimitetään?) :slight_smile:
Kunhan saan selville, onko tämä suokko- vai koivulude, niin miten merkitsen havaintoni Vihkoon? - Merkitsenkö sen vain kerran tietylle aikavälille vaiko eri päiville; ensin aikuinen naaras, sitten munien ja lopulta toukkien kanssa?

1 tykkäys

Kuvassa on mitä todennäköisimmin koivulude. Etuselän etureunasta tai alapuolesta jos olisi kuva, niin saisi varmuuden. Vihko ei oikein taivu tällaisen merkitsemiseen yhtenä havaintona, joten kannattaa merkitä eri tilat omana havaintonaan, esim naaraan havaintopäivät, munien päivät, nymfipäivät ja ehkä näet onnekkaasti vielä noiden aikuistumisenkin. Tai näin mä kirjaisin, joku on voinut keksiä fiksumman tavan.

1 tykkäys

(Myöhästynyt) kiitos vastauksesta! - Nuo luteet katosivat n. viikko sitten, mutta olen löytänyt korkeammalta muita ludepoikueita ja munia, joista kymmenittäin epäselviä kuvia. Olen jo mennyt ihan sekaisin, mikä kuva mistäkin otettu. Mutta paremmalla ajalla yritän saada ne järjestykseen…