Kolonkaivaja

Tällaisia kaivantoja on ilmestynyt pihasoraikolle. Yläpuolella saunakukalla oli tämä pieni. Olisiko kaivaja? Jos on tai ei, niin löytyisikö tälle laji ja kaivajasta tietoa.





Noita koloja missä hiekka on siirretty sivuun tekee hyvin moni maassa pesivä pistiäinen.
Se voi olla esimerkiksi jokin rengashukka tai vaikka verhoilijamehiläinen.
Tiedän tämän omista laskennoistani. Asukasta saa odottaa paikalle usein monta tuntia.
Kukalla näyttää istuvan jokin pieni hukka, ehkäpä pikkuhukka.
Se ei kaiva noin suurta koloa. Osa hukista pesii myös mm lahopuissa.

1 tykkäys

Koloja oli n. 15, joista enää 2 oli auki. Aamulla kuvaamani oli suljettu. Otin uuden kuvan ja laitoin viivoittimen kolon viereen, niin näkyy koko paremmin.
Pitääköhän mennä istumaan kolon viereen ja odottaa tulijaa.

Itse valokuvaan ja dokumentoin pistiäisten pesintää ja kokemuksesta voin kertoa, että jos on aikaa, niin se istuminen ja odottaminen tuottaa aina hyvät tulokset. Kolo suljetaan yleensä kahdesta syystä. Naaraan työt on ehkä tulleet päätökseen ja toukat jäävät oman onnensa nojaan, jolloin pesä suljetaan pysyvästi. Kulkuaukko saatetaan myös sulkea mikäli poistutaan pesästä sen takia, ettei loiset kuten kultapistiäiset pääsisi pesään.

Tällainen touhuili aamulla kuvaamassani kolossa:


Neulapistiäinen – Myrmosa atra, naaras ?

1 tykkäys

Joo tämä on loisimispuuhissa ja pesän varsinainen rakentaja on vieläkin mysteeri.

Kololla oli tänään hiljaista varmaankin tulossa olevan sateen vuoksi.

Pihassani on pyörinyt myös kangashietapistiäinen:

Samoin tällainen peto: [Nomada suvun kiertomehiläinen]

Tänään näkyi tämä: [kiehäpistiäinen]

Ja apilaverhoilijamehiläinen:


Olisiko näistä kaivajaksi?

Näistä kandidaateista (en nyt ala nimeämään niitä vaikka tunnistankin) tuo verhoilija on paras kandidaatti. Nuo muut tekevät erilaista jälkeä. Mysteeri jatkuu!

Jostain luin että neulapistiäinen loisisi lähinnä hukilla ja ehkä hietamehiläisillä, jos oikein ymmärsin

1 tykkäys

Tällainen lähti äsken pesästä, joka oli kaivettu aamun aikana.
[ Hylaeus -suvun simamehiläinen TAI sysihukka Lindenius albilabris]

Olen laittanut tunnistetut lajit laji.fi:hin, joten olisi hyvä saada näillekin laji. Minulla on perinnemaiseman kunnostus tulossa ja yritän saada lajikirjoa dokumentoitua.

Tämä taitaa olla Hylaeus-suvun simamehiläinen jos oikein hahmotan.
Kuvanlaatu on vähän epäskarppi, mikä vaikuttaa määrityksen vaikeuteen.

Tarkoitin siis aiemmin sitä, että kesäaika on hyvin kiireistä aikaa hyönteisten määrittäjille, sillä he ovat paljon maastossa omien löytöjensä kimpussa. Pitäähän sitä harrastaa! Lisäksi allekirjoittaneella on henkilökohtaisessa elämässä käynnissä ero ja siihen liittyvä muutto ja lisäksi pistiäisten määritys on vaativaa ja ainakin minun osalta tarvitaan apukirjallisuutta. Kiirettä siis pitää ja ymmärrän kyllä, että haluaisit nimet löydöillesi, mutta voi sen lokakuussakin tehdä :wink:

Edit: Vai onko kunnostus nyt tulossa kuluvan kesän aikana?

Edit 2 Vedänpäs takaisin määritykseni toistaiseksi. Muistaakseni simamehiläiset eivät pesi hiekkaan. Palstalla käy välillä pistiäisten asiantuntijoita ja tutkijoita, ehkäpä he osaavat paremmin tunnistaa nämä sinulle.

1 tykkäys

Elokuun alussa aletaan niitot, osalla niityistä ensimmäistä kertaa. Määrityksiä ehtii myöhemminkin, kun on aikaa. Itsellä nyt vaan tosi kova innostus aiheeseen ja kiinnostaa kaikki. :slightly_smiling_face:

Kyllä tämä mulle hukkana menisi esim. Lindenius albilabris laji tämän tapainen, en muista mainittiinko tämä suku loispistiäisen kohdalla, mutta ainakin rengashukat ja hoikkahukat mainittiin

1 tykkäys

Hietapistiäisen jälkeen oleva voisi olla Nomada suvun kiertomehiläinen

Liityn tähän ketjuun yhden kuvan osalta, eli kukalla oleva otus, jolla on musta takaruumis valkoisine poikkikuvioineen (kuva P7180248_2) on kiehäpistiäinen, ennen käkineuliaisena tunnettu. Kuuluu tiepistäisiin, mutta ei pyydystä hämähäkkejä itse vaan vaanii muita tiepistiäisiä käyden niiden koloihin munimassa oman jälkikasvunsa.
Mielenkiintoista sikäli että pitkään meiltä tunnettiin vain yksi laji, Ceropales maculata , mutta äskettäin todettiin sen rinnalla esiintyvän myös lajin Ceropales pallida. Vai peräti pelkästäänkö se, juttu on niin tuore että tarkkaa selkoa ei vielä liene. Paukkusen Juho tästä jossain vaiheessa raportoi.

2 tykkäystä

Eilen isotähtiputken kukalla oli tällainen:




Talon toiselta puolelta löytyi tämä, ilmeisesti hukka sekin. ’

Edit: niittykärpäshukka?


No nyt Hokke! Tämä kaivoi pesää uuteen paikkaan juuri äsken. On yltä päältä hiekassa/savessa. Kuvat ei niin hyviä kuin toivoisi (ei päästänyt lähelleen; otin zoomilla kauempaa).