Komea iso yöperhonen [Dendrolimus pini, mäntykehrääjä]

Päätin jo, etten muutamaan päivään häiritse teitä pyynnöilläni… kunnes tämä 35 mm pituinen tuli lepäilemään kuistini lattiarallille. Ajattelin ensin, että tämä olisi kohtalaisen helppo tapaus: ei munuaistäpliä vaan ainoastaan yksi selkeä valkoinen täplä ja selväpiirteiset leveät viivat siivissä. Yökkösiä minä tietenkin pengoin, koska jo tiedän, millaisia juuriperhoset ovat. Vaan eipä tullut vastaan kovasta yrityksestä huolimatta. Joten… saisinko taas apua? :roll_eyes: Monilla hyvillä sivustoilla perhoset ovat levityskuvina. Minun aivoni eivät helposti suostu tajuamaan yhtäläisyyttä näiden live-kuvien kanssa…

Joensuun Kiihtelysvaara 4.7.2019

1 tykkäys

Dendrolimus pini, mäntykehrääjän koiras. Laitappa näitä hyviä kuviasi myös Vihkoon :grinning:

Vastasitpa nopeasti, Pekka. Lämpimät kiitokset! No, pitihän tuo arvata - en älynnyt kehrääjiä tsekata. Mäntykehrääjän toukille on ruokailupaikka aivan takapihani takana. Siellä on istutusmäntymetsikkö. Ei näitä onneksi metsänomistajan riesaksi asti ole toistaiseksi ilmaantunut.

Sitten tuo Vihko-asia. Useat ovat kehottaneet minua lähettämään kuviani sinne. En vain ole saanut ensimmäistä askelta otettua. Jospa tästä vielä tormistaudun eräänä päivänä… :wink: