Ikävä kyllä tuli taas kuvattua näitä, joista en saa selkoa. Tunnistin vain Lyonetia clerkellan, jota olin kuvannut myös viime vuonna. Käännyn jälleen toiveikkaana teidän perhostuntijoiden puoleen… 
-
Ehkä Zelotherses paleana, kalvasrullakääriäinen
-
?
-
Gelechiidae sp. keulakoilaji
-
Gelechiidae sp. keulakoilaji
-
Coleophora sp. pussikoilaji
Joensuun Kiihtelysvaara 13.-14.7.2020
Nelosta ryhdyin tutkailemaan muodon perusteella lattakoina ja päädyin ehdottamaan nurmilattakoita (Depressaria badiella). Vasta nyt huomasin tuon tuntomerkin tuntosarvissa: komeat “röyhelöt”. Näkyyhän näissä minun kuvissanikin jotain samanlaista. Se on selkeästi loppukesän lentelijä, mutta johan olemme puolivälissä heinäkuuta, joten sekin sopinee kuvaan. Mitä mieltä olette arvioinnistani?
Ihmettelen, etten löydä viitoselle mätsiä (match), kun se on niin selkeä kuvioinniltaan. Olen käynyt läpi koita. Ei kai se nyt mikään vesiperhonenkaan ole? Vai onko? Tuntosarvet ovat komeat.
1 lienee Zelotherses paleana.
3 ja 4 ovat joitakin Gelechiidae-heimolaisia.
5 on Coleophora. Nämäkin tunnistan valitettavasti vain genitaaleista…
Tatu, kiitos sinulle avusta! Ei näissä minulle tarvitakaan tämän tarkempia nimiä. Nyt vasta hoksasin, että tuntosarvien “röyhelöitä” on muillakin tummankirjavilla lattakoilla.
Ja vaikka kuvittelin, että tuo Coleophora voisi olla helppo tapaus, niin sekin valkeni minulle, että niitä on vaikka kuinka paljon eri lajisia. Minä ajattelin, että sinulle tuli varmaan pieni lapsus noissa numeroissa 2,3 ja 4. Eikös?
Minusta 2 ei ole gelechiidi, mutta en oikein hahmota, mikä se olisi. Ehkä tineidi. Siksi en siihen ottanut kantaa aluksi.
3 ja 4 taas ovat minusta molemmat gelechiidejä, 4:n siivenmuoto ei oikein käy depressariideihin:
http://insects.fi/hyonteistietokanta/plugins-html/Wiki/Lepidoptera/Genus.html?order=Lepidoptera&family=Elachistidae&genus=Depressaria&username=&password=
Ehkä voisi olla jokin Scrobipalpa:http://insects.fi/hyonteistietokanta/plugins-html/Wiki/Lepidoptera/Genus.html?username=&password=&family=Gelechiidae&genus=Scrobipalpa&auktor=Janse%2C%201951
Minä en oikein ole koskaan oppinut gelechiidejäkään ulkonäöstä tunnistamaan, vaan rutiininomaisesti preparoin lähes kaikki yksilöt varmuuden vuoksi.
Kiitos oikaisusta, Tatu!
Kuten jo aluksi sanoin, niin tulipa taas kuvattua näitä pieniä, vaikka aina päätän olla kajoamatta niihin, kun en itsekseni niiden kanssa selviä… Minun täytyisi pitäytyä selkeämmissä lajeissa, mutta kun on välillä halu kokeilla haasteellisempaa kuvaustakin… 
Ilman muuta näitä kannattaa kuvata ja näitä paremmin tuntevat kyllä sanovat kuvien perusteella lajitkin. Sitä paitsi näissäkin harjoittelu auttaa kehittymään. Minäkään en ole mikroja harrastanut kuin vasta vähän yli 10 vuotta…
1 tykkäys