Kookas hämis [Gnaphosa sp.]

Tämä aamu oli minulle oikea hämisaamu. Ensin luin kiinnostuneena sanomalehti Karjalaisesta uutisen Ilomantsista kuvatusta Alopecosa inguilinasta (susihämähäkkilaji). Sitten menin suihkuun ja mikäs siellä olikaan! Äkkiä kameraa hakemaan - ja tällaisen kuvan siitä sain, en ikävä kyllä parempaa.

Hämis oli vartalo-osaltaan noin 10 mm pituinen ja tumma, ilman erityisiä kuvioita. Peräpäässä oli pareittain ikään kuin kuoppia. Mutta kiinnostaisi tietää, mitä nuo kaksi takapuolen “sarvea” ovat. Varmaan jotain lisääntymiseen liittyvää.

Vein vieraani tulitikkulaatikossa lämpimään varastooni, sillä en raaskinut lähettää sitä ulos hankeenkaan. Lapsesta saakka en ole voinut tappaa hämähäkkejä, koska silloin sanottiin, että isä tai äiti kuolee, jos surmaa ristihämähäkin. Varmuuden vuoksi jätin kaikki lajit eloon. :slight_smile:

Löytäisikö joku teistä tälle nimen? Itse en siihen taaskaan pystynyt. Epäilin jotain Pardosaa, mutta en löytänyt matchia.


Joensuun Kiihtelysvaara 15.11.2017

Heimo on Gnaphosidae. Sen jälkeen mennäänkin epämukavuusalueelle, mutta suku voisi olla Gnaphosa. Huomaa, että yksilö on menettänyt vasemman takajalkansa, jonka tilalle on kasvanut uusi edellisen nahanluonnin yhteydessä (vaaleampi väriltään, ohuempi, ei niin karvainen). Peräpään ulokkeet ovat kehruunystyt (seitinkehräystä varten siis), jotka juuri tällä heimolla ovat harittavat ja hyvin ulkonevat. Lisääntymiselimet ovat naarailla takaruumiin tyvellä vatsapuolella ja koirailla muuntuneissa huulirihmoissa eli pedipalpeissa eturuumiin etuosassa.

Paljon kiitoksia sinulle, Harry, tunnistuksesta sekä “ylösvalaisusta”. Nyt kehruunystyt sekä pedipalpit tulivat myös tutuiksi. En itse edes huomannut tuota vasenta takajalkaa! Minulla olisi vielä tarkkuudessa paljon oppimista! Huvikseni laskin, että Wikipediassa oli - kai maailmanlajuisesti -139 erilaista Gnaphosa-lajia!

…joista Suomessa 9 lajia. :slight_smile: