Korentoja Getasta

Moi, Getan kallioilla ei juuri korentoja näkynyt ehkä syyskorentoja lukuunottamatta, jotain kuitenkin :grinning:
eka kuvattu 27.8, toinen n.30m edellisestä tosin seuraavana päivänä, kolmas 30.8 läheisestä kalliorannasta minulle tuli mieleen keritytönkorento tosin en ole moista nähnyt ennen, lisäksi mielestäni lännensyyskoentoja tuli kuvattua mutta lisään ne myöhemmin.
T:Jyri

4 tykkäystä

Pakko antaa ensikommentit näin iltamyöhäänkin, kun mielestäni olet kuvannut tosi mielenkiintoisia korentoja!
Tuo ensimmäinen on mielestäni lännenkirsikorento (Sympecma fusca), jota ei tietääkseni ole aikaisemmin Suomessa tavattu. Ruotsin puolella se esiintyy kuitenkin jo niin lähellä Ahvenanmaata, että on pidetty hyvin todennäköisenä, että se kohta Ahvenanmaaltakin löytyy. Kakkoskuvassakin mielestäni on kirsikorento, mutta tuo näyttää ehkä enemmänkin idänkirsikorennolta (Sympecma paedisca), joka Suomessa jo esiintyykin. Kolmoskuvassa saattaa todellakin olla keritytönkorento, kun siinä näkyy myös nuo kaksiväriset siipitäplätkin.
Toivottavasti myöhäisillan into ei ole täysin sumentanut järkeä, mutta tässä ensivaikutelmani nopean tutkailun jälkeen.

Minustakin tuo on lännenkirsikorento. Lueskelin määritysperusteet Svenska trollsländeguidenista ja Dijkstran oppaasta myös. Tuo keskiruumiin ylemmän tumman juovan suoruus on ilmeisesti riittävä määritysperuste. Alempi tumma juova on myös leveä mikä tukee määritystä. Lisää tuntomerkkejä olisi perälisäkkeissä, mutta kuvassa näkyvätkin riittävät ainakin oppaiden mukaan määritykseen.

Hieman kyllä yllättää tuo kakkoskuvan idänkirsikorento! Lajia ei kait ole tavattu aiemmin Ahvenanmaalla. Elikkä tosi kovan ja yllättävän setin nyt heitit.

Kannattaa laittaa kuvat tietoineen esim. Sami Karjalaiselle taikka Petrolle tai vielä parempi olisi laittaa korentoverkkoon korennot@googlegroups.com.

Onnittelut!

Ymmärsin että 2015 on idänkirsi nähty Ahvenanmaalla, mulla on muitakin kuvia tosta ekasta mut en muista näkyykö lisäkkeitä, juu aika munkki käynyt kaikki hehtaarin alueella mökistämme ja lähinnä koiralenkillä kuitenkin aktiivisesti kuvattavaa hakien

On sinulla, Jyri, mökki melkoisen hyvällä paikalla! Kun nyt uudemmankin kerran noita kuviasi “päivänvalossa” katselee, niin ei nuo kirsikorentojen lajit muuksi muutu. Kaikki kyljen tärkeät tuntomerkit näkyvät riittävän selkeästi. Yleensä niin tärkeiden perälisäkkeiden näkyminen näiden kirsikorentojen kohdalla lähinnä varmistaisi sukupuolen, sinänsä mielenkiintoinen asia tietenkin sekin.
Onhan tällainen kuvaustulos koirallenkillä melkoinen lottovoitto korentokuvaajalle. Minä kyllä sinuna laittaisin kuohuviinipullon jääkaappiin viikonloppua odottamaan! Myös minulta onnittelut!

Kiitokset, ei ollut valitettavasti oma mökki, vain 4 päivän pikapyrähdys vuokramökissä, laitan illalla kuvia korentosivuille

Isot onnittelut Jyri! Sitä on tuossa miettinyt kun noita talvehtivia korentoja etsinyt, että kuka sen ensimmäisen länkkärin tempaisee jostain.

Kiitos, Kieltämättä olen pyrkinyt kuvaamaan viimeiset pari vuotta kaikki kirsikirennot joita retkeilyalueeltani olen löytänyt yllättävistäkin paikoista, pienenä haaveena lännenkirsi on ollut kun kumminkin rannikolla liikun, tosin odotin sen löytyvän ehkä turun saariston suunnalta

Onnittelut hienosta löydöstä!

Tässä alussa lupaamani lisäkuvat , nämä mielestäni voisivat olla lännensyyskorentoja

En tiedä, kaipasitko näihin enää sen kummenpia varmistuksia, sillä kyllähän nämä aika lailla selkeästi lännensyyskorentoja, ja nimen omaan niiden nigrescens-tyyppiä ovat.
Palaan vielä noihin sinun kirsikorentokuviisi. Kun olet jo aikaisemmin kuvannut noita idänkirsikorentoja ja toivonut tuota länkkäriäkin kamerasi eteen, niin olet niihin taatusti aika hyvin paneutunut. Kun et noita kirsikorentokuviasi millään lailla sanallisesti pohjustanut, niin halusitko ilman etukäteisjohdattelua kuulla foorumilaisten kommentteja? Tiesitkö/uskoitko siis jo kuviasi laittaessa, että tuo ykköskuva oli lännenkirsikorento, uusi laji Suomelle?

Sanotaan että olin lähes varma, mutta siitä en ollut varma onko Suomelle uusi laji, sillä määrätyissä lajiryhmissä ei näy kuin murto-osa todellisista havainnoista, moni maakunnalle uudeksi luulemani havainto paljastuukin tuiki tavalliseksi lajiksi, tosiaan olen kuvannut kirsikorentoja suht paljon jollakin yksilöllä oli melko suora tuo vihreän alueen reuna mutta kuitenkin tunnistettavissa, varsinkin noi parittelevat syyskorennot eivät olleet varmoja, yksinäisestä olin melko varma.
T:Jyri

Hyviä haviksia! Laitathan Vihkoon tai iNaturalistiin kuvien kanssa, niin saadaan havainnot kartalle :slight_smile: Näistä voisi tiedottaa sitten vähän laajemminkin.

Mikko / Lajitietokeskus

Moi, nyt on länkkäri vihkossa parin lisäkuvan kera, sekä tarkempi löytöalue.
T:Jyri

2 tykkäystä

Tänään lännenkirsikorennosta julkaistiin tiedote: Suomelle uusi sudenkorentolaji lännenkirsikorento havaittiin Ahvenanmaalla | Helsingin yliopisto

Mikko / Lajitietokeskus

Näppärästi foorumin parhaat havainnot ovatkin nykyään Hesarissa ja Twitterissä. :wink: