Koskikorentojen määrittäminen

Moro!

Koskikorennoille (Plecoptera) ei täällä ole omaa osastoa, joten piti valita, kuuluisiko tämä tänne vesiperhosiin vai laittaisiko verkkosiipisiin kavereineen. Tänne nyt, joten toivotaan, että asiantuntijat huomaavat…
Olen viime päivinä taas harjoitellut skoopin ääressä koskikorentojen määrittämistä, eikä siinä suurelta osin mitään vaikeuksia ole ollutkaan! Leuctrat esimerkiksi ovat helppoja, jne. Kirjallisuutta minulla on ollut käytössäni mm. Lillehammerin opus Pohjois-Euroopan lajeista.
Kysymys:
Nemoura-naaraat määritetään lajilleen subgenitaalilevyn tuntomerkeistä. Osalla lajeista tuntomerkkeinä ovat juuri subgenitaalilevyn alla olevat yksityiskohdat. Miten nämä pitäisi saada näkyviin? Pitääkö levy irroittaa vai pitäisikö näiden tuntomerkkien erottua hyvässä valaistuksessa levyn läpi?

Ilari

Mä olen irrotellut levyn. Joskus vähän hankalaa. En tiedä olisko parempaa konstia.
Vinkki Akilta: Lillehammerin kirjassa sivulla 120 on kuvat väärässä järjestyksessä. 208 on P.meyeri ja 210 on P.hrabei

t. Esko

2 tykkäystä

Hei,
tässä kuva kyseisestä Nemoura sp. lajista alapuolelta.
Sulva 3.6.2010

Kiitos Esko vastauksestasi! Kokeilin äsken irroitella levyjä, mutta tuhoisaa jälkeä syntyi… Muutaman Nemoura cinerean sain varmistettua toimivammalla tavalla, kun tuntomerkkirakenteet paljastuivat näkyviin levyä ja kymppijaoketta yhtä aikaa vastakkaisiin suuntiin taivuttamalla. Tiedä sitten, toimiiko kaikilla lajeilla. Varmaan olisi olennaista nähdä skoopin alla malliyksilöitä kaikista lajeista, niin tulisi habitus tutuksi.
Ja kiitos myös Akilta kuulemastasi vinkistä! Täytyy merkitä kirjan marginaaliin.

Ilari

Hei!

Vaikeata on näinkään hyvän kuvan perusteella lajia sanoa…

Ilari

Evi hyvä, vain P. meyeri ja P. intricata lajien kuvat ovat ristissä.

Vaikeita nää korrit on hyvistäkin kuvista arpoa. Kyseisessä kuvassa suuntiinsa ulkonevat ja korostuneen tummaksi värittyneet väkäsrakenteet viittaavat N. cinerea lajiin, mutta kuten todettua, näiden määritystyö on mikroskooppihommia.

1 tykkäys