Kotelo koivun rungolla [Orgyia antiqua, täplätupsukas]

Mikähän täältä mahtaa aikanaan ilmestyä?


Joensuun Kiihtelysvaara 15.8.2020

Fiksummat toki korjaa mutta jonkun tupsukkaan tai karvajalan kotelokehto mahdollisesti.
Olen lajeja aika paljon kasvattanut mutta liian vähän opetellut tai kuvannut koteloasteita.

Kiitos, Hokke! Minulle riittää tieto, että se on jonkin perhosen kotelokehto. Oli vaan niin taidokkaasti kudottu, että teki mieli ottaa siitä kuva.
Tästä pääsemme toiseen asiaan, kun mainitsit tuon toukkien kasvattamisen. Muistelen, että olet joskus kasvattanut myös isohangokkaita ja kertonut, että ne voivat viipyä koteloasteella pitkään. Muistatko, kuinka monta vuotta sinulta meni? Minun kotelolleni on tulossa jo kolmas talvi. Se koteloitui 19.7.2018. Olen uteliaisuuttani poistanut sen kehdostaan jo viime kesänä. Se talvehti ulkovarastossa ja pääsi huoneenlämpöön huhti-toukokuun vaihteessa. Jos sen ottaa käteen, niin peräpää (?) liikkuu voimakkaasti. Elossa on siis edelleen. Kuinkahan kauan minun täytyy vielä odottaa? :thinking:

Minusta täplätupsukas.

Kiitos, Lasse! Olet oikeassa. Hyvät kuvat löytyivät jopa Laji.fi:stä, kun osasi oikealla nimellä etsiä. :slightly_smiling_face:

Hangokkaat on just tuollaisia hankalia kasvatettavia kun siinä voi kestää niin monta vuotta.
Kerran valkohangokkaan kotelo talvehti minulla kolme talvea. Sitten kotelo kuoli kesällä.

Kiitos vastauksesta. Voihan tässä minunkin kohdallani olla sama lopputulos, mutta en vielä lannistu. On tämä sen verran mielenkiintoinen projekti. :smile:

No tämmöinen rouva sieltä oli ilmaantunut vajaan puolentoista viikon jälkeen havainnostani. (Jotkut lajit toimivat vähän reippaampaa vauhtia! :wink:) Kun lentämään ei pääse, niin on parasta rykäistä munasatsi oitis siihen pehmeälle alustalle. :rofl:


Joensuun Kiihtelysvaara 27.8.2020