Kukkakärpänen. [Scaeva selenitica]

Moi,
onkohan tämä kuvapankissakin oleva Eupeodes lapponicus, nykyiseltä nimeltä kevätlaikkukirvari (Lapposyrphus lapponicus)?
En ole aiemmin tavannut ja oli ensimmäinen havainto tästä K_P; rannikolta.
Pentti

Eupeodes-(2)Eupeodes-(1)
Kokkola 30.6.2018

Hei, Pentti! Kuten olet varmaan huomannut, minä en ole suinkaan mikään luotettava määrittäjä. Mutta nyt kävi niin, että kolean tuulisen päivän vuoksi istuin hartaasti koneella ja kävin läpi kevään aikaisia kuviani. 20.5. olin ottanut kuvia oheisesta kukkakärpäsestä ja jättänyt sen käsittelemättä. Tämä sinun viestisi väläytti lampun aivoissani ja ryhdyin tutkailemaan näitä molempia sekä nettikuvia. Minä näen mielestäni nämä juuri kevätlaikkukirvareina (Lapposyrphus lapponicus). Keltaisten raitojen välissä on aina ikään kuin katkos. Joissain nettikuvissa se oli voimakkaamman näköinen, mutta ei kaikissa. Siipien reunassa on tumma alue. Sinun yksilösi siivet tosin ovat aika “kiharat” :wink: Olisiko vasta kuoriutunut? Jalat ovat pääosin keltaiset. Tuntosarvissa näillä on hiukan eroa toisiinsa nähden. Mahtaa olla sinulla naaras ja minulla koiras? Liekö sillä vaikutusta?
Jäädään odottelemaan asiantuntijoiden siunausta tai hylkäämistä!

Tuo tertun kärpänen saattaa olla Dasysyrphus -porukka tuo siiven tumma raita…

Voi ei! :flushed: Millä näistä raitapaidoista ottaa selvän… Tummia raitojakin on siiven reunoissa… Katselin D.venustusta ja D.pinastia…

Ei tällä hetkellä oikein millään Dasysyrphus-suvussa. Juuri tuon D. venustus-ryhmän tiedetään sisältävän parikin Suomessa esiintyvää, edelleen kuvaamatonta lajia, joten lajitasolle määritys ryhmässä on juuri nyt kaikille epävarmaa.

1 tykkäys

Terttukin sai vastauksen…

Aivan. :grinning: Olen tässä juuri aloittelemassa kiitosta ja ylistystä Jeren avusta ja ahkeruudesta!