Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

LAJI.FI-foorumi

Kukkakärpänen ?

Moi,
nyt tarvittaisi järeämpää tietoa eli onko tämä koiras S. virgata?
Pentti.

Kokkola 4.8.2018

Pentti, et varmaan pahastu, jos liityn tähän ketjuun kanssasi odottamaan viisaampien määritystä. Eivätkös nämä minun kuvani ole samanlajisesta kukkakärpäsestä? Itse olin ensin ajatellut isohoikkakirvaria (S. scripta), mutta sinun ehdotuksesi tuntuu hyvältä.

Joensuun Kiihtelysvaara 2.8.2018

Edit: Olen palannut tähän kysymykseen, kun huomasin, että meitä on nyt jo neljä kyselemässä samanlaisen kukkakärpäsen perään. Olen itse ymmällä, mikä ero on Sphaerophoria scripta n ja virgata n välillä? Nettikuvissa niiden kuvia näyttää olevan suloisessa sekamelskassa. Olisi mielenkiintoista saada asiantuntijan tietoa tästä. Naaraiden ja koiraiden takaruumiin ero on melkoinen - mutta kummallakin lajilla. :thinking:

Minä en ainakaan uskalla määrittää näitä varmasti muuten kuin koirasgenitaaleista (eivätkä kaikki ole helppoja niistäkään!). Osan S. scripta-yksilöistä erottaa muita pidemmästä takaruumiista, mutta siinäkin on vaihtelua. Sphaerophoria-suvussa on monta muutakin lajia, jotka voisivat tulla kysymykseen.

1 tykkäys

Siispä, minä tyydyn ainakin Sphaerophoria sp. :iin. :slightly_smiling_face: