Kuollut punarinta

Eilen näimme ohjaajan kanssa kuolleen punarinnan tallimme lattialla. Kuollut ehkä näihin sääoloihin mutta ei voi poissulkea etteikö kissa olisi voinut olla asialla koska näimme kissan metsästävän lintuja pihalla. Tai sitten kuollut sääoloihin ja kissa vain tuonut sisään.
Ja näistä tiedän että on havaittu nyt paljon punarintakuolemia sään vuoksi.
Itse kävin juuri kaupassa mutta luin uutisen linnuista vasta sen jälkeen. Ilman muuta olisin ostanut talipalloja pihalle. Mutta meillä on kauraa ja hamppua ja kun menen tallille niin pidän linnut mielessä että haen niitä että saavat ainakin minun puolestani ruokaa täällä. Oliko tämän kevään lintukuolemista jo joku ketju?

Valitettavaa että takatalvi rankaisi aikaisia hyönteissyöjiä kuten punarintaa ja rautaisia. Onneksi kumminkin ilmat eivät olleet vielä niin lämpimiä ennen takatalvea että hyönteissyöjistä oli tullut vasta etujoukot Suomeen. Eilen avasin kompostin alaluukun jotta punarinnat ja rautaiset pääsevät syömään hyönteisiä. Tänään paikalla on viihtynyt myös punakylki- ja laulurastaita. Onni myös ettei sää säily kylmänä ja maata paljastuu kokoajan lisää lumen alta ja sitä mukaa hyönteissyöjille syötävää.

1 tykkäys

Joo, huomenna tulee jo sadetta ja plussaa niin luulis lintujen olot helpottavan.

Minä kävin levittelemässä avokompostit kasvimaalle. Ensimmäisenä tuli punarinta (myöhemmin oli pariskunta), sitten mustarastaat, rautiaispari, palokärkipari (kasassa oli kupari-/kultakuoriaisen toukkia) ja vihervarpunen. Löytyi parasta evästä kaikille noille.

2 tykkäystä

Mä en muistanut eilen käydä laittamassa lisää, mutta kävin nyt katsomassa ja siellä olikin vielä kauraa. Mä en tiedä saataisko me levittää komposti, kun oon hoivakodissa, niin mä en päätä siitä. Mutta mielelläni tekisin kaiken mitä voisi tehdä. Ja nyt onkin taas maa sula, ainaki täällä Karjaalla.