Linnun pöntöt

Miulla on pihapiirissä 22 kuvien mukaista pönttöä, puissa ja rakennusten seinillä. Viime viikolla puhdistin pöntöt, kaikissa oli pesitty, useimmissa kaksi pesuetta. Aiemmin pönttöjä oli vähemmän, niin tiaisten ja kirjosieppojen välillä oli nahistelua.Tänä kesänä pesivät suurinpiirtein sovussa.
Tuo sähköpylväässä oleva pönttö piti siirtää kesällä pois pylvään uusimisen ajaksi läheisen kannon päälle . Pöntössä pesi talitiainen jolla oli poikaset, vähän ne ihmettelivät, mutta ruokinta jatkui kannon päällä ja sitten taas pylväässä.

1 Like

Talitiainen on herkkä hylkäämään. Poikasten tätyi olla melko isoja
jos ruokinta jatkui.
Minulla ei käynyt yhtä hyvin. Motometsuri oli katkaissut puun
kun huomasi siinä pöntön, oli siirtänyt viereiseen puuhun mutta
hylkäys tuli. Melkein jo lähtökykyiset poikaset olivat kuolleet.
J

Tässä vielä kuva toimenpiteestä, pönttö taustalla ison kannon päällä ja kuva jälkeen. Kaivinkoneen kuski oli seurannut ruokintaa kannonpäällä. Kun siirsin pöntön takaisin pylvääseen, tiainen “ihmetteli” minne pönttö kannon päältä hävisi, mutta löysi sen pylväästä.

1 Like

Laitoin pikkupönttöön sahanpurua, lastuja yms. haketta. Hömötiainen ei pönttöä ole parissa vuodessa kelpuuttanut. Onkohan jollain kokemuksia siitä, miten rakennetun pöntön saisi itse kolonsa kaivertaville kelpaamaan? Vai onko kyse tuurista, kun pönttöjä on vain yksi (ensimmäisenä vuotena oli kaksi, sitten tyhjensin toisen, jonka jälkeen kirjosieppo teki siihen pesän).

Hei!
Taitaa olla paljon tuuristakin kiinni ja tietysti paikasta. Itsellä noin 50 vuoden
pöntötyshistorian aikana on ajoittain ollut niitä purutäytteisiä pönttöjä ja kirjanpidosta katsoin ettei yhteenkään pönttöön ollut pesitty ennen viittä vuotta. Viimeisimmän
vein maastoon 2014 ja pesintä oli 2020. Joten kannattaa odottaa.
Kokeilin joskus pistää paperi lentoaukon sisäpuolelle jonka tiainen voisi
sitten puhkaista mutta ainakaan minulla ei tuonut mitään lisäpesintöjä.
Myös sinitiaiset tyhjentävät pönttöjä hömötiaisten tapaan.
Myös tavallisissa puruttomissa pöntöissä on ollut hömötiaispesintöjä
Itselläni kolmessa pöntössä ja muiden kahdessa pöntössä. Kaksi samalla
alueella n. 500 m päässä toisistaan. Oliko sattuma vai oliko niillä
jokinlainen leimautuminen normipönttöön. Esimerkiksi olleet joskus samaa
poikuetta normaali pöntöstä.
Hienoja pönttökokeiluja t. J

1 Like