Tyhjensin tänä vuonna linnunpöntöt jo syksyllä, koska on ollut kuivaa ja lämmintä (laitoin pönttöjen pohjalle moottorisahan purua). Tämä muna löytyi pienen tiaisen pöntöstä (lentoaukko 2,8 cm) ja oletan olevan sinitiaisen.
Missään muussa pöntössä ei ollut munia eikä poikasia jäänyt, vaikka pelkona oli kylmän alkukesän ja helteisen keskikesän jälkeen pesinnän epäonnistumisia. Pesintä: 3 talitiaisen, 2 sinitiaisen ja 3 kirjosiepon pesää. Aika monta pönttöä oli tyhjiä, mutta siirsin niitä viime vuonna, joten ei ollut yllätys. Kirjosiepon pesissä oli outoa se miten vähän niissä oli pesätarpeita. Kahdessa ei ollut paljonkaan lehtiä ja heiniä ja nekin oli tallaantunut poikasten alla matalaksi. Yhdessä pesässä oli enemmän tavaraa ja pesämalja oli aika tallaantumaton, joten voi olla, että pesintä on jäänyt kesken.
Jyväskylä 21.10.2025
1 tykkäys
Minulla on tapana putsata keväällä pakkasten aikana. Nyt on ainakin niin kosteaa, että en mene tonkimaan. Minä laitan kaupasta ostettua jyrsijän purua pehmusteeksi. Tuossa moottorisahan purussa lienee vähän teräketjuöljyä seassa. Ei ole ehkä paras mahdolinen pehmuste.
Täällä on ollut kuiva kesä ja syksy, joten pesät olivat kuivia, varsinkin tiaisten pesien sammalet. Keväisin ovat olleet talven jäljiltä märkiä ja usein jäässä. Moottorisahan puru on ollut kesän ajan ulkona levällään ja saaneet jonkin verran sadetta niskaansa, joten ei toivottavasti ollut öljyistä. En tullut sitä ajatelleeksi, kun olin varannut kuivaa purua pönttöihin. Tyhjennykseen ryhdyin syksyllä luettuani vanhan pöntöntekijän ohjeita. Hän sanoi tyhjentävänsä aina syksyllä ja laittavansa purua, ettei pöntössä yönsä viettävät linnut saa lauhana talvena loisia höyhenistöönsä. Ajattelin kokeilla tänä syksynä ja vaihtaa takaisin kevättyhjennykseen, jos ei näytä linnuille sopivan.
Tarkennuksena: sahanpuru on sähköketjusahan purua eli vain teräketjuöljyä.
Teräketjuöljyt ovat nykyään luomua, ei mineraaliöljyä. Jos jostain saat kutterinlastua, se on hyvää linnunpönttöihin(riittävän jäykkää jotta painavat linnunmunat eivät uppoa siihen niin kuin sahanpuruun uppoavat..
Eipä nykyään saa kutterinlastua. Kävisikö höylän lastut? Laitoin pohjalle vain vähän purua, jotta linnuilla on parempi talvehtia pöntössä. Tuon lukemani pöntöntekijän ohjeessa oli ajatuksena, ettei vanha märkä pesä lahota pönttöjä. Tämä talvi alkaa lauhana, joten pöntöissä on märkä sammalpesä pitkään. Purun lisäämisessä hänellä oli ituna se, että puru imee itseensä kosteutta pöntöstä.
Joltain puusepältä tuota kutterinlastua saattaisi saada, mikäli hänellä on oikohöylä. Itse sain muutama vuosi sitten kutterinlastua pieneltä paikalliselta sahausalan yrittäjältä, mutta se on minultakin jo loppu ja yrittäjäkin on pannut jo pillit pussiin. Käsihöylän lastu on liian pitkää, mutta jos sen pilkkoo vähän pienemmäksi vaikka kirveellä, niin siitä tullee hyvää pönttölastua. Oispa rehukaukalo ja terävä petkele niin pilkkominen luistaisi hienosti. Huonekalutehtaiden havupuulastut mennee pellettitehtaille, mutta koivustahan ne enimmäkseen tuoleja ja pöytiä rakentaa, joten niiltä saattaisi saadakin kutterinlastua?