Kuoriutuvalle kuoriaiselle tunnistusapua




Kuvasin viime elokuussa Oravikoskella itselleni ennennäkemättömän tapahtuman, kuoriaisen kuoriutumisen. Koteloita oli samaisen vattupuskan lehdillä useampikin, joten näitä kuoriutumisia tuli samantien nähtyä useampikin. Vaan mikä on tämä vaalea koppis? Se on jäänyt etsinnöistä huolimatta tunnistamatta.

Katsellessani tätä sinun koppistasi sen etuselän kuviot vaikuttivat tutulta. Idänpirkko (Ceratomegilla notata), ajattelin. Täytyi sitten tarkistaa omista kuvistani ja kyllä mielestäni etuselkä, naama, tuntosarvet ja jalat täsmäävät. Vain peitinsiipien tummat kuviot puuttuvat. Laji.fi -sivustolla on yksi kuva, jossa peitinsiivet ovat hyvin vaaleat ja läpinäkyvän näköiset. Ajattelisin, että tällä sinun kuvaamallasi yksilölläkin nuo täplät ehkä vielä myöhemmin ilmestyisivät. :thinking: Sinun koppiksesi näyttää pitkulaisemmalta, mutta voi olla, että kuvakulma vaikuttaa.Tämä minun kuvaamani idänpirkko oli 6 mm pituinen. Olen tavannut niitä täällä Joensuussa vasta kahtena viime kesänä. Itä-Suomessahan sinäkin tuon kuvasit. Oli varmasti mielenkiintoista seurata tuota luonnon näytelmää! :+1: :slightly_smiling_face: Toivon, että joku asiantuntija ottaa kantaa minun arveluuni, sillä minä en missään nimessä sellainen ole.


Pään kuviointi todellakin näyttää samalta ja kun kesällä selasin pirkkoja, niin tätä mietin itsekin, mutta muoto oli myös mielestäni hieman litteähkö. Vaan koska en ole aiemmin moiseen tapahtumaan törmännyt, niin en tiedä, jospa se siitä vielä pyöristyy.