Kymmenpistepirkko [Adalia decempunctata]

Tänään ilokseni tapasin taas uuden leppäkerttulajin jo tutuiksi tulleista “antoisista” pihapensaistani! Koska Laji.fi:ssä ei Pohjois-Karjalasta näkynyt ainuttakaan ilmoitettua havaintoa, kysyin varmuuuden vuoksi todelliselta asiantuntijalta. Sami Karjalainen vahvisti asian. Epäilin ensin, että voisiko tämä olla vieraslaji harlekiinipirkko, mutta ei, kyllä se on kymmenpistepirkko! Tunnustan itsekin, että nyt minulla alkaa olla jo hieno kokoelma eri leppäkerttulajeja. Iloani lisäsi tietenkin se, että viimeinkin viikon mittaiset sateet, tuuli ja koleus alkavat loppua ja pääsen taas “ötökkäjahtiin” kamerani kanssa. :heart_eyes:

Joensuun Kiihtelysvaara 30.5.2026

7 tykkäystä

No sinulla on kyllä “satoa” tuottavat pensaat. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Itse en ole edelleenkään löytänyt yhtään vaikka kuinka olen yrittänyt koluta taikinanmarjoja, viinimarjoja ja tuomia.

Ja edelleen ihastelelen näitä sinun tarkkoja hyvin onnistuneita otoksiasi.

1 tykkäys

Kiitos kauniista kommenteistasi, Katriina. Varmaan yksi syy siihen, että löydän näitä kuvattavia, on paikan läheisyys kodin ympärillä. Näin tulee käytyä usein kierroksella. Yleensähän on sattumaa, jos joku harvinaisempi laji on istahtanut puskiini lepäämään ja huomaan sen. Seuraavalla kerralla tilanne saattaa olla jo ohi. Nyt tänä keväänä vain muutamat lajit ovat ovat pysytelleet paikoillaan jopa viikkokausia, toiset ehkä pari-kolme päivää. Pensaspisarpirkot (Calvia quatuordecimguttata) ovat seitsen- ja kaksipistepirkkojen ohella olleet runsaslukuisimpia ja pitkäkestoisimpia lajeja. Myös idänpirkkoja (Ceratomegilla notata) ja ruutupirkkoja (Propylea quatuordecimpunctata) on ollut paikalla pitkään. Vainiopirkon (Hippodamia septemmaculata) - sen yhden ja ainoan - tapasin vain kerran, mutta halmepirkkoja (Hippodamia tredecimpunctata) näkyi viikon verran, kunnes katosivat.

Toivotan teille kaikille foorumilaisille hyviä havaintoja nyt kun kesä oikeasti alkaa koko Suomessa :heart_exclamation: :sun_with_face: :lady_beetle: :butterfly: :honeybee: :ant: :beetle: :fly: :bug: :mosquito: :cricket: :cockroach: :spider_web: :spider: :snail:

1 tykkäys