Leppäkerttulajien "invaasio" 🐞

Minulle on vuosien varrella kertynyt kansiooni jo 20 eri leppäkerttulajia, joista nyt kolmen viimeisen päivän aikana olen ilokseni tavannut oman puutarhani taikinanmarjapensaista nämä kymmenen lajia.

1. Halmepirkko (Hippodamia tredecimpunctata)
  2. Idänpirkko (Ceratomegilla notata)
  3. Ruutupirkko (Propylea quatuordecimpunctata)
  4. Kanervapirkko (Coccinella hieroglyphica)
  5. Isopirkko (Anatis ocellata)
  6. Pensaspisarpirkko (Calvia quatuordecimguttata)
  7. Nelitäpläpirkko (Exochomus quadripustulatus) ei vaan Kaksipistepirkko (Adalia bipunctata)
  8. Seitsenpistepirkko (Coccinella septempunctata)
  9. Viisipistepirkko (Coccinella quinquepunctata)
  10. Kaksipistepirkko (Adalia bipunctata)

12.5. kuvasin ensimmäistä kertaa elämässäni vainiopirkkoja (Hippodamia septemmaculata), mutta ne eivät viihtyneet useita päiviä kuten halmepirkot (Hippodamia tredecimpunctata) ja nelitäpläpirkot (Exochomus quadripustulatus), jotka myös olivat uusia lajeja minulle.
Runsaimmin on ollut noita “tavallisia leppäkerttuja” eri täplämäärin sekä idänpirkkoja ja halmepirkkoja.
Tänään on tosi kuuma päivä. Aurinko porottaa niin, että varjon puolen mittari näyttää 30,8 astetta. Ei ihme, että ötökätkin lymyävät jossain suojassa, kuten minäkin täällä sisätiloissa.
Joensuun Kiihtelysvaara 20.5.2026

12 Likes

Onnitteluni hienosta pirkkokokoelmasta!

2 Likes

Jopas on hyvin pirkkoja pihapiirissä! Itellä tänä vuonna vasta seitsenpistepirkko. Täällä pilvistä ja lämpötila +16 :hushed_face:

1 Like

No ompas sinulla Terttu ollut hyvä pirkkokevät!

Itse en ole vielä törmännyt yhteenkään tänä keväänä, vaikka yleensä niitä tuomilta olen löytänyt jo varhain.

Hyvät kuvat kyllä. :smiley:

2 Likes

Kiitos kommenteista, Katriina, Pekka ja Alpo :heart_exclamation: Tämänkeväinen tilanne on ollut niin epätavallinen, että innostuin kertomaan siitä täällä Foorumilla. Minusta olisi mielenkiintoista kuulla ja nähdä teidän toistenkin kokemuksia. Tästä vaan ketjua jatkamaan… Löytyykö erikoisia leppislajeja vaikka kesän mittaan? :thinking:

1 Like

Hieno kokoelma ja hyvät, selkeät kuvat.

Yhden kuvan tunnistuksesta täytyy kyllä olla eri mieltä. Siis yksi on väärällä nimellä, mutta jätän kysymyksen auki, mikä?

Sami, olen todella “otettu” ja iloinen, että sinunlaisesi asiantuntija on kiinnostunut leppis-kuvistani :heart_exclamation: :blush: On myös kasvatuksellisesti oikein laittaa korjaamaan virheet omatoimisesti. Tunnustan, että tein tosi paljon töitä keksiäkseni, missä määritykseni oli mennyt mönkään, mutta ilmeisesti minulla on jonkinlainen putkinäkö. En siis todellakaan keksi vastausta! Uskon ja toivon, että et halua jättää minua epätietoisuuteen… Please, anna minulle oikea vastaus. :folded_hands: :wink:

1 Like

7 on kaksipistepirkko, tumma värimuoto. Muistuttaa läheisesti nelitäpläpirkkoa, mutta peitinsiipien reunasta puuttuu “lieri”. Lisäksi etuselän etuosassa on hiukan valkoista, mikä sopii 2-pp:hen.

2 Likes

Kiitos nopeasta vastauksesta, Sami! Itsevarmuus kostautui… Kaiken muun tarkistin huolellisesti, mutta nuo kolme viimeistä jätin tsekkaamatta, koska “nehän nyt ilman muuta ovat oikein”. Varmistin vain täplien oikean määrän. Katsoin kyllä nelitäpläpirkon kuvia, mutta en älynnyt kiinnittää huomiota noihin reunaliereihin. Tosin vähän ihmettelin etummaisten täplien muotoa. Mielestäni ne olivat hiukan erilaiset - kuten ovatkin. Oppia ikä kaikki! Nyt sitten tiedän senkin, että on myös mustia kaksipistepirkkoja. :+1:

2 Likes