Kaksi kummallista [soikopisarpirkon ja isopirkon toukkia]

Ovatkohan nämä joitakin hyönteisen kehitysvaiheita vaiko aikuisia? Molemmat tapasin kompostorin kannen päältä käydessäni tyhjentämässä biojäteasiaa. Kumpikin oli noin 12 mm pituinen.


Joensuun Kiihtelysvaara 1.7.2018

Leppäkerttujen toukat ovat muistaakseni vähän tämännäköisiä :thinking:

Rane, kiitos! Aivan oikein muistit. Minustakin tuo alempi oli jotenkin tutun näköinen. Olin joskus aiemmin katsellut erilaisia leppäkerttuja, kun olen saanut kuvattua useita eri lajin aikuisia. Vaan eipä ollut tarttunut muistiin… Eri leppäkerttulajeilla on tietenkin erilaiset toukat. En minä tämän tarkempaa tietoa välttämättä tarvitse, mutta jos joku teistä tietää yksityiskohtaisemmin, niin tottakai otan tietoa vastaan. Ehkä tämä kiinnostaa toisiakin foorumilaisia. :beetle:

Toukat ovat soikopisarpirkko ja isopirkko

Voi, kiitos, Sami! Miten iloiseksi tulinkaan viestistäsi! :grinning: Tarkistin vielä netistä, ja aivan samanlaisia toukkavaiheita löytyi kuvina. Olen kuvannut myös soikopisarpirkkoja (Myzia oblongoguttata) ja isopirkkoja (Anatis ocellata) aikuisina näiltä samoilta alueilta.
Olisi tosi hienoa, jos te, jotka tunnette asioita, selailisitte useamminkin omimman alanne vanhoja viestejä näin talvikaudella, kun muuta hyönteiselämää on minimaalisesti. Siinä saisitte tunnistusharjoittelua ja taidon ylläpitoa - sekä tekisitte monta meikäläistä aloittelijaa onnelliseksi. Tämä vain tällaisena vinkkinä, jos ei muuta tärkeämpää tekemistä löydy… :wink:

Kiitos, Terttu. Joo, näillä oli hyvä harjoitella tunnistamista. Olen valmistelemassa leppäkertuista kirjaa ja siihen on tulossa myös toukkien tunnistusohjeet.

Mielenkiintoista kuulla suunnitelmistasi. Olipa aika, jolloin leppäkerttu oli minulle yhtä kuin seitsenpistepirkko - ja nyt minäkin tunnen jo kymmenen erilaista leppäkerttua!