Mitähän nämä ovat? (toukkia, Anatis ocellata, Myzia oblongoguttata, Lycia hirtaria)

Hei!

Havaitsin tänään illalla kaksi ötökkää, joita en tunnista, ilmeisesti toukkia? Olisikohan mahdollista määrittää näillä kuvilla? Olisi mukava tietää, mitä nämä ovat. :slightly_smiling_face:

  1. Tämä on n. 1 cm, musta, ohuita vaaleita raitoja, jaokkeita tms., ravintokasvi koivu.

Lahti, 24.6.2021

  1. Tämä myös n. 1 cm, hieman kaareva, musta, piikikäs, kuusi jalkaa, vaaleata kuviota.


Lahti, 24.6.2021

  1. Tällaisen bongasin venerannassa 19.6., mikähän tämä on?

Lahti, 19.6.2021

Kakkonen ja kolmonen ovat jonkin leppäkerttulajin nymfejä, toukkavaiheita.

Kiitos Terttu! :slightly_smiling_face: Ehkä leppäkerttulajit myöhemmin tarkentuvat? hyvää juhannusta! :rose::herb:

Minua rupesi tämä sen verran kiinnostamaan, kun olen itsekin kuvannut näitä leppiksen toukkia, että tutkin ja sainkin aika mukavasti tietoa. Googlaapa Anatis ocellata larva, niin saat isopirkon toukan, joka on kuin sinun kakkosesi. Myzia oblongoguttata larva taas antaa sinulle soikopisarpirkon toukan kuvia. Ne näyttävät sinun kolmoseltasi. Eikö? :ok_hand: :slightly_smiling_face: Tässä minun kuvaamani isopirkon ja soikopisarpirkon toukat.

Perhostoukka on nuori Lycia hirtaria.

1 tykkäys

Kiitos Hokke ja Terttu! :slightly_smiling_face:

Kyllä, isopirkon ja soikopisarpirkon toukat täsmäävät, ja ihan loogista, koska isopirkkoja näen lähes joka ilta täällä luontopoluilla. Soikopisarpirkkoa en ole nähnyt, se olisikin uusi havaittu laji minulle. Isopirkoilla on mielenkiintoisia värimuotoja, tässä joitain kuvaamiani:



Perhostoukka Lycia hirtaria täsmää myös. Se näytti ensin puunoksalta, mutta olikin toukka, ja nyt tunnistettu. Kiitos!

Näitä “tavallisen” näköisiä isopirkkoja näkee tosiaan usein. Joskus harvemmin sattuu silmiin esim. tällaisia, joista puuttuu kokonaan musta värirengas täplistä - tai sitten päinvastoin. Niskakilven mustavalkea kuvio on yleensä aika vakio. Netistä löytyy erikoisimman näköisiä, joissa mustat pilkut ovat kasvaneet yhteen ja “venyneet” pitkittäisraidoiksi. Liitän tähän vielä pari isopirkkokuvaani. Antoisaa ötökkäkesää sinulle, Annakaisa! :beetle: :honeybee: :ant: :cricket: :bug: :mosquito: :spider: