Kysymyksiä sisiliskosta

Mökkiä talviteloilleen valmisteltaessa miljoonakellon suurikokoisesta purkista löytyi oheinen otus. Siinä kiinnitti huomiota sen poikkeava väri. Lisäksi vatsapuoli oli keltainen. Onko tällainen väritys sisiliskolle yleistä ja mistä se mahdollisesti johtuu?
Ovatko hännän raidat merkkejä tuon ruumiinosan aikaisemmista menetyksistä?
Lisko on kuvattu 10.10.2018 Virolahdella.

Häntä tosiaan näyttää ainakin minun silmään siltä, että se on joskus katkennut. Uudesta hännästä tosiaan puuttuu muun kropan pilkut ja kuviot. Valkoinen väri on tähän aikaan vuodesta täysin normaali. Lisko vaipuu horrokseen vanhalla nahalla, joka on jo likainen ja kulunut. Keväällä on taas nahanluonnin aika ja uusi nahka tuo hienon värityksen takaisin. Vatsapuolen väritys taas vaihtelee sisiliskoilla jonkin verran. Itse olen törmännyt valkoiseen, keltaiseen sekä oranssiin vatsaväritykseen. On olemassa myös kokonaan mustia eli melanistisia sisiliskoja, mutta ne ovat aika harvinaisia. Melanismi tuntuu olevan yleisempi rantakäärmeellä ja kyyllä.

Kiitos varsin tyhjentävästä vastauksesta, Hokke. En ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota syksyisiin sisiliskoihin (niitä ei ehkä niin helposti näekään?). Kevään ensimmäinen katsotaan yleensä tarkkaan ja siihen se sitten jää.