Kysymys kevään mittareista

Moi, mitä mittarilajeja on tähän aikaan liikkeellä, aamulla töihin tullessa näkyi ainakin 5 mittaria lennossa(ensimmäiset tänä vuonna havaitut) yöperhosketjussa joitain olikin mutta onko muita, havaittu Pyhäranta - Uusikaupunki välillä.
T:Jyri

1 tykkäys

Terve,
tässä muutamia Suomessa aikaisin keväällä tavattavia mittareita.
Yöllä lentäviä:
Aikuisena talvehtivia mittareita ovat
T.dubitata, C.siterata ja C.miata.
Aikaisin keväällä kuoriutuvia taas
Ph.pilosaria, A.marginaria ja M.regelaria.
Sitten lajimäärät alkavat lisääntyä tasaisesti
mm. B.stratarius, L.hirtaria, L.lapponaria, L.pomonaria, E.diversata etc

Aikaisin keväällä auringossa päivällä lentäviä:
A.parthenias ja A.notha.

Jos havaitut oli pienikokoisia niin ne saattoivat olla myös lattakoita jotka myös talvehtivat aikuisina.

Terv. ML

2 tykkäystä

Kiitoksia, koko taisi olla tunturimittarin luokkaa tai isompia, pari lattakoita on näkynyt pihavalolla

1 tykkäys

Mä havaitsen yleensä yöllä lennossa ekana Cleora cintariaa, jos ei sitten pilosaria-maastossa satu käymään. Se varmaan alkaisi lentää jo tänä vuonna näihin aikoihin?

1 tykkäys

Mun mielestä carpinata on aikaisin keväällä kuoriutuva yleinen ja hento mittarlaji Suomessa. Mahdollisesti kuitenkin pikkaisen pieni annettuun kuvaukseen, mutta vain pikkaisen.

Nuo länsirannikon seudut on kyllä potentiaalisia alueita havaita Suomessa harvinaisia (tai vielä löytymättömiä) kevätmittareita. En pitäisi kovin yllättävänä, jos tuolla lentelisi esim. marginaria, aescularia tai jopa leucophaearia, jotka kaikki erittäin aikaisia (ja viime mainittu kaikista aikaisin) sekä erittäin huonosti valolle tulevia (LEDit voi olla poikkeus)…

2 tykkäystä

Kiitos, tuo carpinata vois kyllä sopia habitukseltaan ja mun silmään on saman oloinen kuin nuo loppusyksyn lajit jotka tuli heti mieleen , koon arviointi on kieltämättä aika haastavaa.
T:Jyri

1 tykkäys