Lintu, juniori tai seniori, mikä mahtaa olla laji?


Lokki kivellä. Mikä mahtaa olla laji? Kuva Savonlinna 22.7.2022.

Itse veikkaan kalalokkia. Sillä alueella oleilee ja pesiikin kalalokkeja. Sanon nuori kalalokki.

Oikein.

vastakuoriutuneita kalalokin suloisia poikasia Loukonlahdella Pirkkalassa

Viikossa on jo kasvua ja kehitystä tapahtunut. Tuo suutaan aukova on aina ensimmäisenä kun mennään, ja keskimmäinen tulee viimeisenä.

Valitettavasti yhdeltä pesältä menetetty kahden poikasen poikueesta toinen, ja yhdellä pesällä jolla oli 3 poikasta - pesä täysin tyhjä.

1 tykkäys

Varikset syövät linnunpoikasiaan. Olen nähnyt muutaman kerran kun varis lentää elävä linnunpoikanen suussaan ja emolinnut ajavat takaa. Varis näyttää syövän linnunpoikasia! Esim talitiaisen poikasen voi melkein ottaa käteen kun se istuu jo oksalla. Sillä on niin luottavainen katsekin.

Kiitos tiedosta. Eilen näin kun lokki puolestaan lensi oravanpoikanen suussa. Tänä aamuna kun joutsenpariskunta rauhallisesti lipui sen pesän ohi jossa 1 poikanen, kylläpä vanhemmat teki äänekkäitä hyökkäyksiä joutsenia kohti.

Niin, tässä vielä 2 poikasta matoateriaa saamassa 5.6.2023

7.6. enää yksi poikanen, ja kävin katsomassa tilannetta useampana päivänä - yksi poikanen.

Pirkkalan Loukonlahden lokkiperheiden pesinnän ja poikasten kehityksen seuraamisesta on nyt tullut oikein sydämen asia. Melkein joka vapaapäivä käyn katsomassa, tänään 14.6. kiikareilla löysin kaikki poikaset, kovasti jo kasvaneet.

Molemmat kivipesän poikaset löytyivät…toinen tykkäsi olla rantakivillä

Poikaset olivat kasvaneet jo paljon ja ajattelin että ovat turvassa. 30.6. näky itketti minua lopun päivää…

Melkein joka vapaapäivä olen käynyt lokinpesillä. Harmillisesti itäpuolen pään pesälle kaatui puu, näin poikaset vielä kerran “jaha, täti pitkä putken kanssa lähestyy, lähdetään uimaan ettei saa kuvia”. No kaatuneen puun ansiosta ei saa näkymää pesäpaikalle. Ja sitten näköjään muuttivat muualle…

Pitkään aikaan en havainnut länsipuolen kivipesälläkään…mutta eilen siellä oli suureksi ilokseni vanhemmat ja yksi poikanen ( silkkiuikkupari sai 3 poikasta uiskentelivat taustalla )

Talitiaisen poikanen. Lempeä ja luottavainen katse. Näyttää niin inhimilliseltä. Kuva on otettu aivan läheltä. Olisin melkein voinut ottaa käteen! Ikäänkuin tuntee minut ja luottaa minuun.

2 tykkäystä

Eilen jo isoksi kasvanut lokinpoikanen kivipesällä. Näköjään aika ajoin käyvät vanhalla pesällään, tänään lokkeja ei näköpiirissä. Nuorukaisen ääni on vielä piipitystä. Isälokki seuraa tilannetta telkänpöntön päällä.

jatkuu…kun näistä lokeista tuli vähän kun ystäviä, ja poikaset kasvoivat jo isoiksi, ajattelin ettei tässä enää vaaraa…

toinen poikanen viihtyi rantakivillä

mutta toinen poikanen, ja itkin tätä vuolaasti lopun päivää…

ei saaliiksi, mikähän aiheutti lokinpoikasen menehtymisen? Joka tapauksessa, inspiroiduin lokeista ja suhtaumiseni lokkeihin on täysin muuttunut - lokit on kivoja :slight_smile:

Sitaatti

1 tykkäys