Lisää lumivaaksiaisia [ 2X Chionea lutescens]

Moi, nämä kuvattu eri päivinä Pyhärannassa, onko jotain tuntomerkkejä joilla tavallinen pulliainen pystyisi näitä arvailemaan, edellisessä aiheeseen liittyvässä viestissä mainittiin tuntosarvet, itse ainakin netin kuvien perusteella katsoin että lutescens ainakin olisi ehkä vaaleampi (ruskeampi)?
T:Jyri

Molemmissa kuvissa on mielestäni Chionea lutescens -koiras.

Valokuvista värin tulkitseminen voi olla vaikeaa, kun näissäkin esimerkkikuvissa yksilön väri on lumen aiheuttamasta alivalottumisesta johtuen todella tumma. Siksi en luottaisi lumikuvissa pelkkään väriin, vaan tuntomerkkejä tulee katsoa kokonaisuutena.

Eroja on silti värissäkin, ainakin genitaalijaokkeissa, mutten tiedä ovatko ne täysin pitäviä. Selvimmät erot kuvista ovat tuntosarvien kärkijaokkeiden määrässä ja (sen vuoksi) suhteellisessa pituudessa: lutescensilla selvästi lyhyemmät, koska jaokkeita vähemmän. Lisäksi myös itse genitaaleissa on rakenneeroja, mutta ne näkyvät harvemmin riittävän selvästi valokuvista.

1 tykkäys

Suurkiitokset vinkeistä, täytyy vaan koittaa ottaa parempia kuvia.
T:Jyri

Ilmaisin asian hieman epäselvästi: sanan todennäköisesti voi ottaa pois.

Unohtui mainita, että naarailla sivukuva, jossa näkyy takaruumiin kärki, riittää usein määritykseen, sillä cercin muodossa on eroja (lutescensilla pidempi ja terävämpi kuin araneoideksella).

korjasin otsikon, ilmeisesti täällä etelässä vain araneoides ja lutescens mahdollisia.
T:Jyri

Käytännössä juuri näin, vaikkei lajin crassipes todellinen esiintymiskuva ole tarkasti tiedossa. Ja tietty aina voi löytyä uusiakin lajeja, muttei kuvista. :slight_smile:

1 tykkäys

Moi, yleisön vastutuksesta huolimatta palaan vielä aiheeseen, olin valinnut kuvan jossa tuntosarvet näkyisivät edes kohtalaisesti, mutta kun kuvia on eri kansioissa yms. käy näin eli tässä pikkukuvan yksilö uudelleen eri suunnasta valitettavasti ei sivulta, paljastuukin naaraaksi.
T:Jyri

Lajiin ei silti muutoksia. :slight_smile:

1 tykkäys

Joo poistin eilen koiras sanan otsikosta. Jyri