Voisiko olla Chionea araneoides? [Nuoskalumikirsikäs – Chionea lutescens]

Kuvattu 30.12.2022 Eurajoki, olen koittanut opiskella näitä mutta …


Tämä on nuoskalumikirsikäs, Chionea lutescens. Helpoin tapa erottaa nämä 2 lajia toisistaan on tuntosarvien rihmamaisten jaokkeiden määrällä eli rihmamaisen osan pituudella (pitkä = araneoides, lyhyt = lutescens).

Kiitos, olen näitä nyt kuvannut enemmänkin, tässä kiinnitin huomion perälisäkkeiden pohjukkaan joka jossain kuvassa näytettiin olevan nuoskalla tasainen ja tällä näkyis olevan joku piikin tapainen, vertailu laji ei kyllä tainnut olla suomi lajeja, kuva oli jossain vanhassa näitä käsittelävässä ketjussa en nyt muista missä

Onko tuttu tällainen julkaisu jossa on määrityskaava → https://www.researchgate.net/publication/309415783_Review_of_the_European_species_of_the_genus_Chionea_Dalman_1816_Diptera_Limoniidae

Juuri tuossa oli se kuva, kuvista ymmärrän jotain mutta tekstiä mun on tällä kielitaidolla turha lukea, Harry varmaan oikeassa, kunhan ihmettelin

Siinä on sellainen pehmeä rakenne peittämässä osaa genitaaleista, enkä edes tiedä sen nimeä. Vastaava on monesti mm. Metalimnobia-suvun koirailla ja se pitää saada edestä pois, jotta genitaalirakenteet saa esiin. Kaava taas keskittyy heti alkuun gonostylin alapuolella olevaan hammasmaiseen ulokkeeseen tai sen puutteeseen (isoin ero lutescensin ja lajiparin araneoides/crassipes koiraiden välillä). Araneoides on joka tapauksessa ainoa, jolla tuntosarvi on selvästi todella pitkä, muilla lyhyempi. Lisäksi on eroja levinneisyydessä, värissä jne.

Kaavan kuvassa 16 näkyy hyvin lajin lutescens peräpään rakenne ilman ko. pehmeää rakennetta, joka on helppo todeta samankaltaiseksi JMJ:n kuvista.

1 tykkäys

Kiitos, tämän tiedon mukaan kaikki lähiaikoina kuvaamani ovat nuoskalumikirsikkäitä, araneoides ainakin täällä jonkun näköinen harvinaisuus, olen kuitenkin kuvannut näitä kymmeniä