Näitä on nyt pihamaalla melkoisesti. Kuvien oton jälkeen huomasin että eihän nämä taida olla edes samaa lajia?
Joku lehväludepari tässä on kyseessä. Ehkä juuri tuo yleisin Elasmostethus interstinctus ja samaa lajia ne ovat… ei passaa vieraisiin mennä. Laji.fi kertoo näistä näin: Lehvälude (Elasmostethus interstinctus) kuuluu lehväluteiden sukuun ja saman nimiseen heimoon (Acanthosomatidae). Lehväluteiden sukuu kuuluu Suomessa kolme hyvin samannäköistä lajia, joista lehvälude on ylivoimaisesti yleisin ja laajille levinnein. Lehväluteen erottaa muista kirkkaan vihreän punaisella kirjailulla varustetusta näyttävistä sisarlajeistaan sen hiukan solakammasta muodosta. Varmat tuntomerkit lajien erottamiseksi löytyvät kuitenkin niiden viimeisestä jaokkeesta ja vaatii mikroskopointia.
Lehvälude elää lehtipuuvaltaisissa elinympäristöissä kuten lehdoissa, puutarhoissa ja puistoissa. Sen ravintokasveja ovat ainakin koivut (Betula) ja lepät (Alnus).
Lehvälude talvehtii Suomessa aikuisena ja se saattaa syksyisin eksyä sisätiloihin etsiessään sopivaa talvehtimispaikkaa. Lehväluteista ei ole mitään haittaa sisätiloissa.
Toiset lehväludelajit ovat halavalude (Elasmostethus brevis) ja kuusamalude (Elasmostethus minor).
Oisko yläkuvassa tuomilude?
Nyt kun lajin mainitsit niin kyllä se tuomilude taitaa olla. On ravintokasvillaan pihlajalla ja noita oli pihlajissa useita. Sitten tämä pienempi laji oli vadelmissa.
Anteeksi! No, nyt minä olin huolimaton. En katsonut tarpeeksi tarkkaan, että kyseessä on kaksi eri pariskuntaa. Tuo minun sepustukseni tarkoitti nimenomaan alempaa, vadelman lehdellä olevaa paria. Olen samaa mieltä, että yläkuvassa on tuomiluteita.