Määritys apua kimalaiselle

Kuvasin Porissa 2.10.2023 alla olevan kimalaisen. Olen pähkäillyt lajia ja tutkinut määrityskaavoja, mutta en saa varmuutta asiaan. Kivikkoloiskimalaiseksi sitä muun muassa ajattelin. Saisikohan varmistusta kimalaisiin perehtyneemmältä tuntijalta.

Voisikohan tämä olla jo hyvin ehtoopuolella oleva koiras kivikkokimalainen?

1 tykkäys

Kiitos Juha! Tätä itsekkin pohdein. Laitetaan Kivikkokimalaiseksi ja korjataan, jos tarvetta tulee. :slightly_smiling_face:

Moi, minä mistään tiedä mutta olen alkuperäisen määrityksen kannalla, itsellä itse asiassa juuri käsittelyssä vastaava tapaus vuodelta 2019, jonka kirjaan kivikkoloiskimalaiseksi, laitan tähän kuvan omastani

1 tykkäys

Kyllä samanlaisilta näyttävät. Kiitos Jyri vahvistuksesta.

Tarkoitin että ajatuksesi kivikko loiskimalaisesta on mielestäni oikea

Luin väärin😅. No jään vielä odottamaan jos tulee muita vahvistuksia.

En hirveästi pidä kimalaisten määrittämisestä valokuvista, koska näkisin mieluusti takasäären kunnolla. Katriinan kuvaama yksilö vaikuttaa minusta kivikkokimalaiskoiraalta (Bombus lapidarius), mutta en ole aivan varma edes sukupuolesta. Myös mustakimalainen (Bombus ruderarius) voisi sopia, mutta muistaakseni sen molemmilla sukupuolilla on mustakarvainen naama.

JMJ:n yksilön takasääri ei näy, enkä osaa sitä kuvasta määrittää, mutta mielestäni se ei ole kuitenkaan kivikkoloiskimalainen (naaras olisi mustasiipinen ja koiraalla olisi enemmän keltaista).

Tässä omastani lisäkuvia

Näkisiköhän tästä jalkoja paremmin?